Follow je lah..


Selasa, 28 April 2009

Andai Selsema Babi Tiba Di Malaysia

Jangan pandang ringan apa yang telah berlaku di Mexico. Baru kita tahu di Mexico mempunyai kandang babi. Malaysia pun ada juga kandang babi juga dan tak kiralah di Selangor, Melaka, atau mana-mana kerana ada orang yang makan binatang ini dan permintaan luar negara.

Islam sudah mengajar umatnya haram untuk memakan babi. Kerana ada segolongan manusia yang bukan Islam memakannya, penternakan binatang ini dilihat sebagai keperluan dan membawa keuntungan jua, tetapi bukan untuk orang Islam lah. Islam tidak pernah mengambil sebarang keuntungan atau manfaat daripada babi. Biarpun dalam soal darurat, memakan babi adalah pilihan terakhir untuk meneruskan kehidupan dan makannya pun sekadar yang perlu sahaja.

Babi ialah haiwan tidak pernah menitik berat soal kebersihan akhirnya bala kepada semua manusia. Penyakit yang datang daripada bintang itu tidak mempunyai 'mata' sepertimana bala yang turun tidak bermata dan akan mengena sesiapa sahaja tidak kira orang itu yang memakan babi atau tidak. Selsema Babi adalah satu contoh bagaimana bahayanya malapetaka angkara babi.

Virus ini bukan sahaja boleh merebak melalui udara, malah boleh merebak dengan sentuhan seperti bercium dan berpelukan. Kaedah memakai topeng muka bukanlah senjata ampuh untuk mengekang penyakit pandemik ini. Ia mampu merebak sekelip mata dan membunuh dengan hanya beberapa hari.

Sehingga tulisan ini ditulis, Mexico mencatatkan kematian 149 orang dan 2000 orang lain pula dipercayai sudah terkena serangan. Kecanggihan senjata dan teknologi negara Amerika masih tidak dapat mengalahkan 'tentera ALLAH' yang bergerak dengan halus dan penuh terancang.

Seluruh dunia menjadi kalut dan takut termasuklah negara kita. Tiada sesiapa yang boleh menjamin bahawa ia tidak akan sampai ke sini kerana di Kanada, Spain, dan Scotland sudah pun terkena. Pada masa ini kita harus bersedia dengan soal pencegahan pada peringkat negara dan tidakpun sekurang-kurangnya pada peringkat kita dengan meningkatkan pengetahuan mengenai penyakit itu. Sikap pandang remeh pada wabak ini akan merugikan diri sendiri.

Jika penyakit ini berlaku di negara kita, apa yang berlaku di Mexico itu sama akan berlaku di negara kita. Sekolah terpaksa ditutup, tiada yang mahu pergi bekerja, ekonomi bertambah lumpuh, dan hospital juga bukan lagi tempat yang selamat. Kita mampu memantau kemasukan mereka yang datang ke negara kita tetapi ada burung yang berterbangan membawa virus ini turut memasuki negara tanpa siapa yang tahu dan menahannya.

Kembali kepada negara kita, sampai bila negara perlu membela babi? Pelbagai penyakit yang datang dari binatang itu perlu diambil iktibar. Apa yang Islam larang itu ada kebaikannya tetapi kerana gelap nafsu, membawa parah. Apa kejadahnya makan babi.

Dari Abu Salamah bin Abdur Rahman r.a katanya dia mendengar Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:”Tidak ada penularan”, kemudian ditambahkannya pula, “Jangan mendekatkan yang sakit kepada yang sihat.”

(Muslim)

3 ulasan:

ZARA MUSTAFA berkata...

Bleh sy adopt article ni..?

Head Shot berkata...

armouris: terima kasih atas maklumat yang diberikan

Head Shot berkata...

zahirah: Boleh, syaratnya adalah untuk tujuan yang baik sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan