Follow je lah..


Selasa, 8 Julai 2008

'Chemistry Bonding' PAS & Artis

Ikatan kimia atau chemistry bonding merupakan satu aspek yang penting. Tanpa menafikan kepentingannya, dengan kewujudan ikatan kimia ini ia berupaya dapat menjalin kerjasama yang baik. PAS dibawah kepimpinan ulama' nyata terus konsisten dengan dasar Islam sebagai perjuangannya.

Menyedari hakikat ini PAS perlu menyelesuri segenap lapisan masyarakat tanpa mengecualikan sesuatu pihak pun. Bagi sesetengah artis terutamanya yang menceburi bidang hiburan seperti nyanyian, indusrti mereka adalah periuk nasi mereka. Mereka bergiat aktif dalam bidang ini dan mempunyai peminat-peminat mereka yang tersendiri.

PAS tidak menabur pasir ke dalam periuk nasi mereka. Biarpun sesetengah pihak dalam PAS dengan terangan ada melahirkan rasa tiada kompromi pada sesetengah aspek yang dibawa oleh artis-artis ini, niat dan caranya adalah baik. Bagi PAS, biarpun selaut mana ramainya peminat artis tersebut, jika nilai bawaan artis itu bercanggah dengan syariat dan etika Muslim, PAS akan menolaknya.

Kejadian baru-baru ini di Kelana Jaya dalam program PROTES, telah menyaksikan satu insiden yang tidak diingini. Kumpulan Carburetor Dung kumpulan musik underground sejenis musik dari aliran Barat telah menjadi kritikan atas ketelanjuran mereka menghakis keindahan akhlak Muslim. Pasukan Amal pula bertindak menarik diri apabila menyedari wujudnya kontradiksi dalam nilai Islam pada persembahan artis tersebut. Nyata PAS sesekali tidak akan berkompromi pada persembahan atau aktiviti yang hilang akhlak dan menggadai prinsip mereka.

Selain itu, Konsert Piala Sultan Selangor seolah memberi 'kemenangan' kepada Ella dan Mas Idayu untuk beraksi lentok di atas pentas. Sebelum ini PAS berusaha untuk memprotes artis-artis tersebut dari beraksi kerana ada perkara yang lari dengan pegangan Islam.Dari segi syaraknya, suara perempuan pada satu ketika dihukum haram dan perempuan yang menari dikhalayak pun juga haram hukumnya. Oleh itu PAS berusaha untuk tidak menjayakan perbuatan-perbuatan yang dari segi syaraknya adalah haram. PAS tidak menyalahkan artis secara individu, tetapi PAS hanya mahu mengelakkan persembahan itu dari diadakan.

Implikasinya, artis seperti Alak(vokalis Caburetor Dung), Ella (Ratu Rock)dan Mas Idayu (artis dangdut) dan peminat mereka menerima tamparan daripada PAS. Mungkin akan wujud tiada persefahaman antara artis dan prinsip PAS. PAS perlu menghadapi cabaran ini dan membisikkan dengan lunak akan segala ketegasan dalam perjuangan mereka. Boleh jadi kebanyakan artis di Malaysia lebih selesa menyokong BN daripada PAS kerana perbezaan kawalan kebebasan. Dalam erti kata kebebasan bawaan BN ialah BN lebih suka diadakan nyanyian-nyanyian lagu seperti dari Siti Nurhaliza, tari-menari, dan hiburan tanpa henti kerana benda-benda seperti ini mudah menarik perhatian rakyat. Bagi PAS, benda-benda ini bukanlah alat terbaik menarik perhatian rakyat sebaliknya menarik perhatian rakyat adalah dengan pendekatan-pendekatan yang Islamik.

Walaupun begitu, hubungan baik harus cuba dikekalkan antara artis dan PAS. Artis bukanlah alat kelalaian dari mengingati ALLAH dan PAS bukanlah pula halangan (obstacle) bagi artis dalam bergiat aktif dari beraksi. Kesinambungan harus dicari supaya Islam kembali diterima oleh semua golongan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan