Follow je lah..


Rabu, 4 Mac 2009

Hikmat Di Bawah Pokok Tanda Kemenangan

Jangan risau kerana berada di bawah pokok! Kerana itu adalah tanda kemenangan kita. Ia tanda-tanda awal bagi mereka yang peka dan memahami falsafah berada di bawah pokok. Pokok adalah ciptaan Tuhan yang sentiasa bertasbih dan taat kepada ALLAH. FirmanNya:
Tidakkah engkau mengetahui bahawa segala yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan dan bintang-bintang dan gunung-ganang dan pokok-pokok kayu dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? Dan banyak pula (di antara manusia) yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya) dan (ingatlah) sesiapa yang dihinakan oleh Allah maka dia tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa yang dirancangkanNya.
al-Hajj:18
Mengapa berada di bawah pokok merupakan tanda kemenangan? Ini kerana kita percaya dari kajian terhadap sejarah, kebanyakan negara atau sesuatu kerajaan itu gemilang bermula dari hanya sebuah pokok. Orang melayu ada mengibaratkan, jadilah kamu seperti pokok yang rendang, yang dapat memberi teduhan pada orang yang di bawahmu. Itulah falsafah sebenar di bawah pokok.

Petama, semasa zaman hayat Rasulullah S.A.W., sebuah perjanjian yang bernama perjanjian Hudaibiyah dimetri di bawah sebatang pokok bernama pokok Ridwan. Malah perjanjian itu juga dinamakan Baia'tur Ridwan dan Baia'tus Syajarah. FirmanNya:
Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam hati mereka, lalu Dia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya;
Al-Fath:18
Kedua, pada zaman dahulu mengikut sejarah , Parameswara telah menamakan Melaka sempena nama pokok yang ketika itu dia sedang berehat dan melihat perkara luar biasa berlaku iaitu pelanduk menendang anjingnnya. Anjing sepatutnya lebih ganas daripada pelanduk, tetapi apakan daya, anjing itu tidak berdaya melawan pelanduk yang senantiasa disifatkan sebagai haiwan yang bijak. Malang si anjing itu.

Pulau Pinang dan Ipoh pun namanya berasal dari pokok iaitu pokok Pinang dan pokok Ipoh. Seseungguhnya pokok itu banyak jasanya dan menjadi saksi bagi semua yang berlaku.

Ahli-ahli rohani, agamawan, pembawa ajaran Tauhid, pembangun agama-agama besar di dunia juga ramai yang memulakan kegiatan pencerahan rohani mereka di bawah pokok. Gautama Buddha bertapa, bertafakur di bawah pokok bodhi untuk mencari pencerahan jiwa dan penjernihan karma.

Diriwayatkan pada suatu malam, ketika Nabi Musa berjalan bersama isterinya di padang pasir dari Madyan ke Mesir, baginda ternampak pokok berapi di atas Bukit Thursina.-Harakah

Itulah sebenarnya perancangan ALLAH. Kita mulanya merancang untuk bermesyuarat di bangunan yang indah dan cantik, akan tetapi dari taqdir Illahi, kita ditempatkan olehNya di sebuah pokok. Pokok itu memberi mesej tersirat jika kita yakin bahawa sejarah akan berulang kembali. Hanya watak dan masanya sahaja berbeza, sedangkan jalan ceritanya adalah sama sahaja.

Teruskan membaca pasal pokok di sini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan