Follow je lah..


Isnin, 16 November 2009

Bai'ah Rahsia Kekukuhan

Bai'ah adalah satu perbuatan yang diamalkan sejak zaman Rasulullah SAW dahulu lagi. Ia merupakan satu lambang taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada perjuangan Islam. Maka amalan ini adalah satu amalan yang penting.

Fitnah yang dihamburkan kini dalam amalan ini sahaja mewujudkan polemik. Bertujuan untuk memburukkan sebelah pihak dan menambahkan lagi kekaburan dalam masyarakat terutama mereka yang cetek ilmunya. Peluang ini lah digunakan oleh mereka setelah tiada modal berkualiti untuk diutarakan.

Dengan bai'ah seseorang itu akan taat setia sesungguhnya kerana takutkan kepada ALLAH. Lebih-lebih lagi takut kepada laknat ALLAH. Maka tidak tergamak untuk menggadaikan prinsip perjuangan yang benar selagi mana dia seorang yang beriman kepada ALLAH dan RasulNya.

Jika tiada bai'ah maka terjadilah episod lompat parti. Ataupun boleh dibeli dengan wang tunai berbillion atau million ringgit. Kesan lompat parti adalah sangat besar kerana dia melibatkan prinsip dan maruah. Ironinya, PAS Kelantan dahulu yang menang tipis dapat terus mengekalkan kemenangan itu tanpa ada sebarang lompat parti.

Janganlah dibesar-besarkan akan hal ini kerana ia tiada yang cacat celanya. Cacat lagi prinsip-prinsip sekular yang bersarang dalam pihak lain yang kita sedia maklum. Sesuatu yang berkaitan agama jangan diulas tanpa merujuk kepada para ulama'.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan