Follow je lah..


Selasa, 11 Mac 2008

Reformasi Negeri-Negeri

Barangkali Menteri Besar (MB) yang dilantik ini tidak akan mengeluarkan kenyataan "Marilah bekerja bersama saya". Sebaliknya setiap MB akan bekerja kuat untuk rakyat. Pemimpin yang adil lagi disegani adalah ciri-ciri wajib yang harus dimiliki. Lebih baik bekerja banyak tetapi bercakap kurang daripada bercakap berapi-api tetapi semuanya temberang. Malah di White House juga pun, skandal penipuan atau temberang pemimpin adalah skandal cukup besar yang sukar dimaafkan rakyat daripada skandal seks pemimpin mereka seperti yang berlaku kepada Presiden mereka terdahulu Bill Clinton.

Kerja yang perlu diterima adalah untuk meneruskan agenda rakyat dan membersihkan kekotoran pemimpin BN dalam pentadbiran mereka sebelum ini. Kita yakin pembangkang akan mentadbir dengan baik kerana di Kelantan, negeri ini telah membuktikan dan terus berkuasa selama lebih 20 tahun hasil mandat yang diberikan rakyat. Tanggungan hutang antara kerajaan negeri dan kerajaan pusat yang banyak angkara pemimpin BN sebelum ini mestilah dikurangkan sekurang-kurangnya. Golongan miskin dan tidak memperolehi pendidikan harus diberi perhatian serius. Ini kerana dengan membela nasib rakyat, pemimpin akan lagi dihormati dan disayangi.

Setiap parti pembangkang kini telahpun memiliki tapak untuk terus membina kekuatan. Dalam erti kata yang lain, Pas memiliki Kelantan, Kedah, dan Perak, Keadilan memiliki Selangor, dan DAP memiliki Pulau Pinang yang mana menyebabkan parti lebih stabil dan teguh untuk merancang dan berjuang. Berikut adalah nama setiap MB baru bagi lima negeri:

Negeri-negeri berikut akan menjadi perintis kepada kehebatan gagasan Barisan Rakyat (Pas-DAP-Keadilan) dalam memimpin negara dan segala perancangan adalah dengan pendekatan keputusan bersama antara setiap parti. Dalam perkara ini, tiada soal negeri DAP atau negeri Pas mahupun negeri PKR, sebaliknya semuanya adalah negeri berkebajikan Barisan Rakyat. Rata-rata rakyat di setiap negeri berikut bersedia menerima perubahan dan bersemangat untuk menikmati janji kepimpinan Barisan Rakyat.

Renungan:

Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: Dua kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini adalah) negeri yang baik (aman dan makmur) dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang Maha Pengampun.
(Surah Saba':15)

1 ulasan:

simpleshida berkata...

salam perjuangan..
ALhamdulilah.. BUlan mengambang..
TAKbir..heheh..

singgah menziarah..
salam mumtaz abadan abada...
teruskan berdakwah melalui mata pena..

ALLAHu AKhbar !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan