Follow je lah..


Selasa, 6 Mei 2008

Kalau Salah Tolong Tunjukkan

Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah adalah payung kepada Negeri Perak melindungi rakyat dibawahnya. Kebijaksanaan dan keperihatinan yang disembah oleh Tuanku membuktikan Istana sentiasa peka dengan masalah negara.

Krisis yang telah selesai iaitu kes petukaran Jamry Sury, Pengarah Jabatan Agama Perak (JAIP) membuktikan bagaiamana kerajaan Perak menyelesaikan isu dengan baik tanpa ada sebarang konflik ataupun penderhakaan kepada Istana.

Kerajaan di bawah kepimpinan Nizar bersungguh-sungguh memastikan semuanya memberi kerjasama kepada pentadbiran negeri demi rakyat. Sungguhpun tidak didedahkan perkara sebenar kenapa Jamry ditukar, yang kita maklumi Jamry gagal memberi kerjasama. Jamry ditukar!

Lantas setelah ditegur oleh pihak Istana, dengan rasa rendah diri tanpa bongkak, Nizar sedia menarik balik perintah petukaran yang dikeluarkan. Nizar menghormati kuasa Sultan dan telah mengadap memohon maaf kehadapan Raja Muda Perak. Seterusnya Istana memberi jaminan dan memberi penyelesaian yang adil bagi kedua-dua pihak.

Jauh sekali bagi Nizar untuk memberontak atas perintah Istana yang bertentangan dengan arahannya. Tidak memboikot dan mengaku kesilapan diri. Andai ini kesilapan bagi Nizar, maaf dipohon. Selaku MB baru, kalau ada salah tolong tunjukkan.

Cerita ini mesti dijadikan teladan. Toleransi yang ditunjukkan bahawa kita orang Melayu berbudaya sopan. Siapa yang bersalah harus memohon maaf dan jadi iktibar bagi masa akan datang. Teladan ini adalah cerita teladan bagi Dolah dan pemimpin UMNO Terengganu khususnya jika mereka mahu membacanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan