Follow je lah..


Selasa, 6 Mei 2008

MMMM...UMNO

Semangat bangsa Melayu tidak boleh dinafikan dan dihalang. Bangsa Melayu mempunyai sejarah dan hak mereka sendiri. Kehadiran UMNO pada awalnya adalah dilihat seperti wajar berteraskan intipati perjuangan mereka ketika itu yang mahu membela orang Melayu. Bagaikan tema UMNO 'Dulu, Kini, dan Selamanya'. Tetapi kini, UMNO sendiri sudah goyah. Selamanya, adalah tidak lagi.

Gerangan apa pula Majlis Muafakat Melayu Malaysia (MMMM) yang ditubuhkan di Johor, kubu 'terakhir' UMNO itu. Formula menyatukan Melayukah? Lupakan sahaja jika ingin menyatukan umat Melayu dan ketuanannya dengan formula jika bukan formula Islam.

Kaum Aus dan kaum Khazraj mereka dahulu bermusuhan sebelum kedatangan Islam. Selepas kehadiran Rasulullah dalam hijrahnya ke kota Yathrib (Madinah), baginda membawa wacana pembaharuan baru. Itulah wacana Islam. Akhirnya, Aus dan Khazraj bersatu membentuk satu persaudaraan baru yang dinamakan golongan Ansorin. Mereka hidup aman dan saling bergantung antara satu sama lain serta berkasih sayang.

MMMM ini nampaknya ingin membela nasib orang Melayu dan apa bezanya mereka dengan UMNO? Tidakkah melakukan satu kerja yang bertindih? Jika begitu keadaanya, janganlah buang masa dan duit buat kerja yang sama. Apakah MMMM dibawah UMNO? Mungkin jawapannya ya, tetapi bayang-bayang UMNO itu sahaja disembunyikan. Ini kerana UMNO barangkali pada pandangan MMMM telah gagal memainkan peranannya.

Jika gaya MMMM sama seperti UMNO, membela melayu dan tidak menjadikan Islam sebagai teras, penubuhan MMMM tetap tidak berjaya dan hanya menambahkan lagi kekusutan orang Melayu sepertimana Islam Hadhari. UMNO lah yang mengkhianati bangsa. Lihat anak melayu sekarang di bandar-bandar. Mengecewakan. MMMM mesti selar UMNO sebelum berangan-angan hendak memuafakatkan Melayu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan