Follow je lah..


Khamis, 12 Jun 2008

Relevenkah Gaji Dua Kali Sebulan

Kerja bertambah banyak jika gaji dibayar dua kali sebulan. Mungkin benar boleh mengurangkan beban, tetapi pada masa sama, idea ini mebebankan sesetengah pihak. Malah keadaan semakin kelang kabut.

Hujung bulan kebiasaannya akan dimanfaatkan untuk bersama keluarga atau rakan. Apabila gaji masuk dengan bayaran yang berpatutan, ia dapat menanggung sekurang-kurangnya kos sara diri bagi sebulan. Contohnya, bayaran ansuran pinjaman setiap bulan mampu dilunaskan.

Sebagai kakitangan awam biasa, gaji adalah antara seribu lebih jika dibahagi dua nilai semakin susut. Mampukah membayar bil atau sebagainya jika genap sebulan hanya berdasarkan pertimbangan dan kebijaksanaan pengurusan wang masing-masing.

Kerja seperti ini makin melecehkan dan menganggu kelancaran pengeluaran wang bagi seseorang. Wang gaji yang diterima pada pertengahan bulan harus disimpan sedikit untuk bayaran kos setiap hujung bulan. Nasiblah bagi sesiapa yang gagal mengawal pengaliran wang, setiap bulan kadar perbelanjaan menurun.

Inilah yang dinamakan oleh orang Melayu, tiada penyakit tetapi cari penyakit. Perkara yang molek diubah lagi supaya kerja bertambah lagi. Jika gaji RM25000 sebulan seperti menteri pasti tiada masalah jika dibahagi dengan dua tetapi rakyat tidak seperti itu. Mereka tidur di dalam mahligai, rakyat kerah keringat mencari wang siang dan malam.

2 ulasan:

Danielle_Corleone berkata...

hahaha! gaji menteri masuk elaun semua lebih 56 ribu sebulan bro! hahahaha! bahagi 19 pun x kisah!

Head Shot berkata...

inilah yang yang kita risaukan daniyal, yang kaya makin kaya dan yang miskin kian tertekan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan