Follow je lah..


Rabu, 1 Oktober 2008

Pulang Ke Kampung Dengan Eurocopter

Ini adalah sebuah helikopter yang bakal menjadi kebanggaan Malaysia. Helikopter ini ialah Eurocopter. Persis seperti helikopter penggempur dalam peperangan. Bentuk yang dinamik dan keupayaan yang canggih serta terkini menjadi pilihan sebagai pengganti kepada helikopter Nuri.

Helikopter Nuri biarpun pernah dipanggil sebagai 'keranda terbang' namun jasa'nya' kepada rakyat dan negara sangat tinggi. Memandangkan usia Nuri itu telah lama, maka menjadi keutamaan kepada kerajaan menggantikan sebuah helikopter yang lebih baik.

Maka bermulalah satu persaingan tender. Difahamkan sebuah syarikat pengeluar helikopter telah berjaya memenangi persaingan ini. Sama seperti kapal selam tatkala era Najib, dan sekarang Eurocopter pula pada era Abdullah. Inilah kemajuan.

Tanpa bersifat prejudis dalam kemenangan syarikat itu terhadap kejayaan diterima tendernya, harus ada hitam putih atau transparensi dalam segala urusan. Ini kerana terdapat suara-suara yang tidak enak menggangu bahawa syarikat helikopter ini ada perkaitan dengan kronisme atau nepotisme.

Nepotisme tidak salah jika adil atas haknya. Tetapi kerana nepotisme jugalah mampu barangkali korupsi dan rasuah bermaharajalela. Abdullah sebagai Menteri Pertahanan pasti tahu akan isu ini.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salah model tu saudara. tu model EC 665 Tiger. Ni attack helicopter.

Yang kita nak beli tu EC 725 Cougar. Cougar adalah tactical transport helicopter.


:)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan