Follow je lah..


Sabtu, 30 Ogos 2008

Perihatinla Sangat..


Banyak faedah mungkin diperolehi dari Belanjawan 2009 ini. Belanjawan yang disifatkan dari kerajaan perihatin menjadi bualan dan juga tanda tanya bagi sesetengah pihak. Ada lebihan juga dilihat kepada sesebuah pihak.

Sabah dan Sarawak medapat perhatian yang lebih oleh kerajaan BN. Jika melihat kembali mandat BN, ratanya lebih dari kerusi Perlimen Sabah dan Sarawak. Maka adakah pemberian ini kepada mereka sebagai hadiah atau tidak lebih sumpama sebiji 'gula-gula' agar Sabah dan Sarawak terus memberi mandat kepada BN.

Sejurus selepa pembentangan itu, hampir semua ahli Parlimen BN Sabah dan Sarawak berkumpul dan memberi tandatangan menyata sokongan kepada Abdullah. Sesungguhnya keadaan di Sabah dan Sarawak lebih tertekan ekoran kenaikan harga barang dan kadar inflasi yang tinggi.

Dalam masa pembentangan itu juga Abdullah memberi sedikit sentuhan kepada Pakatan Rakyat agar tidak merampas mandat mereka. Anwar yang berhadapan dengannya pasti tidak terlatah dengan kata-kata seperti itu. Segala dalam peracangan PR untuk mengembalikan Malaysia yang sejahtera.

Nyata ada beberapa perkara yang kurang disebut seperti harga minyak, tol, COLA, dana seni tanah air, dan pelbagai lagi. Belanjawan ini boleh dianggap seperti perkara biasa dan kurang berdaya saing. Ekonomi Malaysia di peringkat antarabangsa kini mungkin lebih suram berbanding era Dr. Mahathir ketika dahulu.

Mampukah diberi gelaran kerajaan perihatin sebelum semua cadangan dibuktikan. Kerajaan perihatin bersaing dengan kerajaan rakyat. Kita akan terus lihat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan