Follow je lah..


Selasa, 13 Januari 2009

Kita Sebulat Suara

Dalam sidang Parlimen semalam, semua ahli parlimen telah sebulat suara membantah tindakan rejim zionis kepada rakyat Palestin. Dengan itu kita dapat membuktikan dasar dan pendirian kita sentiasa tidak mengizinkan undang-undang dicabuli serta hak manusiawi diinjak-injak oleh tentera kejam itu.

10 usul yang dikeluarkan itu adalah satu usul yang tegas. Setelah usul itu dikeluarkan maka perkara yang lebih mahu dilihat adalah reaksi dan aksi. Reaksi Israel kepada kita adakah berbentuk positif ataupun negatif dan malang lagi jika usul-usul ini tiada dipeduli langsung oleh mereka. Kemungkinan ini mungkin benar memandangkan negara kita ini hanya sebuah negara yang terlalu kecil di peta dunia. Kecil kita kecil jugalah kuasa dan pengaruhnya.

Pun begitu dasar luar Malaysia ini murni. Atas dasar kebenaran, keselamatan, dan kesejahteraan kita mesti mengusulkannya. Dasar kita menolak kezaliman oleh zionis itu betul kerana dasar berat sebelah mereka itu. Banyak perkara dalam dasar luar negara kita mampu bersetuju tetapi dasar dalam negara kita tiada kesepakatan.

Kita tidak bersetuju dengan sikap tidak demokratik dalam PBB yang mana Amerika sering menggunakan kuasa veto mereka. Sama jugalah dalam Malaysia, kuasa veto itu boleh dicapai dengan mengugut ahli parlimen atau kakitangan kerajaan supaya tegar menyokong dan mendokong Barisan Nasional. Inikah dasar adil?

Dasar dalam negara itu sudah betul tetapi setengah pihak cuba mengambil kesempatan dalam menjayakan dasar negara. Lebih menambahkan parah, keadilan dalam negara dirosakkan dan kekerasan seperti kuasa polis dijadikan senjata utama untuk mengajar sesetengah rakyat yang mahukan suara mereka diterima.

Contohnya dalam demonstarsi anjuran Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT) baru-baru ini, mereka melarang kanak-kanak menyertai demo sebegini kerana kanak-kanak tidak boleh diieksploitasikan sewenang-wenangnya kata mereka. Sebenarnya kita tiada menggunakan mana-mana kanak-kanak untuk menyuarakan sesuatu tetapi itulah sebenar suara mereka di negara ini. mereka mahu bersuara. Maka kontradiksi apabila kanak-kanak dibenarkan menyertai demo keamanan Palestin atas izin mereka sedangkan sebelum ini kanak-kanak tidak boleh terlibat dalam hal-hal yang serius.

Dasar Malaysia pada negara luar mestilah jujur kepada negara dan bangsa sendiri. Usah menjadi ibu ketam yang mengajar anaknya berjalan. Perbetulkan hal dalaman negara dan buktikan yang kita telus serta layak menjadi contoh kepada negara-negara besar dari segi perundangan dan kepimpinan. Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Teruskan membantah Zionis Israel cuma perbetulkan sedikit hal dalaman kita.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan