Follow je lah..


Ahad, 29 Mac 2009

Citarasa Perubahan

Pemilihan UMNO yang telah berlalu itu berlalu dengan perubahan. Citarasa baru UMNO untuk berubah seolah amat diidamkan oleh semua perwakilan yang hadir. Dengan suntikan semangat yang telah diberikan oleh Presiden baru mereka, semua seperti amat bersedia melaksanakan agenda perubahan.

Pertama perubahan yang mahu dilihat jelas ialah perubahan pemimpin tertinggi UMNO. Ada yang menang dan ada juga yang kalah melayang. Kekalahan yang cukup terasa ialah kepada mereka yang dikira cukup senior dalam UMNO dan dikira seperti otai-otai dalam politik UMNO itu.

Otai-otai yang dimaksudkan ialah antaranya calon yang sedang memegang jawatan Menteri Dalam Negeri (Menteri Polis dan ISA), Menteri Luar Negara, Menteri Pelancongan, Menteri Besar dan termasuklah mantan Menteri Besar. Mereka ini memasuki gelanggang pemilihan seperti masuknya kumpulan yang menjadi perhatian. Apakan daya, dalam politik nasib tidak menyebelahi mereka maka jatuh bangun adalah perkara biasa.

Jika mereka kalah, dari segi adatnya undurlah dari jawatan itu. Pintu keluar untuk mereka telah terbuka dan keluarlah mereka bersama-sama Abdullah. Keluar terhormat lebih baik dari keluar secara digugurkan kelak. Suara akar umni UMNO juga seumpama satu tsunami kecil yang memusnahkan karier idaman mereka itu.

Antara yang tersingkir:

No Calon Nama Bahagian

03 Datuk Seri Dr Rais Yatim Jelebu

04 Tan Sri Mohd Isa Samad Teluk Kemang

05 Datuk Seri Syed Hamid Albar Kota Tinggi

06 Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Pasir Gudang

07 Datuk Seri Adnan Yaakob Bentong

12 Datuk Seri Dr Md Isa Sabu Kangar

15 Senator Datuk Syed Ali Abbas Al Habshee Cheras

16 Senator Tan Sri Jins Shamsudin Bukit Gantang

21 Datuk Seri Azalina Othman Said Pengerang

33 Datuk Seri Mohamad Hasan Rembau

50 Datuk Seri Shahidan Kassim Arau

01 Tan Sri Rafidah Aziz Kuala Kangsar

01 Datuk Mukhriz Mahathir Kubang Pasu

02 Datuk Seri Mohamad Khir Toyo Sungai Besar


Iktibar perlu diambil. Inilah balasan dan ujian dari Tuhan buat mereka. Ada antara mereka yang begitu tdak disenangi oleh rakyat. Menyalah gunakan kuasa atau bertindak tidak adil adalah seusatu yang sentiasa ditolak oleh orang bawahan dimana-mana pun. Sudah kita katakan, Tuhan Maha Adil.

Keluar dari pintu UMNO juga adalah lebih baik daripada berada dibawwah kepimpinan yang menggerunkan. Berhijrahlah, kerana penghijrahan akan menambahkan keberkatan. Jika sudah dihalau secara senyap dari rumah UMNO, berkunjunglah ke rumah baru yang sedang kukuh terbina, rumah PAS dan rumah PKR. Mari kita lawan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan