Follow je lah..


Isnin, 31 Mac 2008

Gila: Presiden Sampai Mati

Begitulah kehendaknya, Samy Vellu yang mahu menjadi Presiden sampai mati. Katanya “Saya akan menerajui MIC sampai mati, saya tahu, ramai yang hendak tengok saya mati awal tetapi disebabkan orang seperti ini, saya tidak akan mati awal, saya telah menetapkan tempoh saya (untuk terus mengetuai MIC),” katanya.

Kata-kata keangkuhan yang menafikan bahawa beliau boleh mati lambat awal adalah tidak logik. Mengapa beliau begitu? Jika tidak kalah dalam pilihanraya beliau tidak kalah, memang beliau akan menyatakan beliau ialah menteri sampai mati juga. Namun, kerana kekalahannya beliau inilah pula katanya “Jawatan menteri ini tidak ada apa-apa sebenarnya,”.

Jika jawatan menteri itu tidak ada apa erti, mengapa beliau bermati-matian ingin terus bertanding. Pemimpin BN memang ada antaranya yang gila jawatan. Gila jawatan menteri, gila jawatan menteri besar, gila kerusi parlimen dan ADUN dan banyak lagi. Penyakit gila seperti ini adalah benar dengan sabdaan Rasulullah SAW bahawa umat akhir zaman akan terkena penyakit Al-Wahn(cinta dunia dan takut mati).

Apakah Samy tahu bahawa kenyataan ingin menjadi presiden sampai mati adalah perkara gila? Jika ditakdirkan Samy hidup 100 tahun atau satu abad, apakah dia akan menjadi presiden paling tua di dunia? Dengan tua nyanyok atau alzheimer berupayakah menjadi presiden? Inilah sepatutnya orang yang digugurkan sebarang jawatan dari awal kerana mempunyai nafsu jawatan dan pangkat yang buas malah gila.

Lebih baik Samy menghabiskan usianya menjadi sami di kuil daripada ber'perang' untuk kekalkan jawatan presiden itu. Sekurang-kurangnya jika beliau menjadi sami, beliau tidak akan sakit hati dan disakiti hati. Itu lebih baik. Tidak dinafikan memang ada golongan yang bukan dari pengaruhnya sentiasa menjadi sayap kiri dalam masyarakat India yang mana tidak suka kepadanya. Mungkin ada sebab yang rasional mengapa Samy itu dibenci haruslah ditanya kepada masyarakat India khasnya.


Kita perlu mencari ubat untuk melawan penyakit 'gila' yang ada pada pemimpin BN. Andai tiada ubat, maka mereka akan gila sampai mati seperti yang disebutkan di atas.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan