Follow je lah..


Sabtu, 5 April 2008

Pemuda Taraf Pakcik

Sebagai rakyat Selangor mungkin, kita semua mengetahui lelaki ini. Namanya ialah Khir Toyo. Bekas doktor gigi dan Menteri Besar Selangor. Lahir pada tahun 1965. 2008-1965= 43 tahun. Tua!!! Akan tetapi antara Mukhriz dan Hisahmmuddin, beliau ialah yang ter'muda'. Sukar juga sebenarnya untuk menetapkan berapakah umur sebenar pemuda atau belia di Malaysia ini. Kebiasaannya orang yang dikatakan muda ialah meraka yang masih belajar ataupun fresh garduate. Tetapi dalam pertandingan jawatan ketua pemuda UMNO, mereka yang bertanding adalah diantara berumur 40-an dan layak digelar 'pakcik'. Untuk pengetahuan kita, Hishammuddin lahir pada tahun 1961 manakala Mukhriz pada tahun 1965.

Senario di Malaysia terhadap istilah pemuda berbeza-beza pandangan. Namun dikalangan tiga orang ini, mereka tidak boleh dikira muda lagi walaupun penampilan nampak muda. Hishammudin nampak selalu sengeh dan Mukhriz tampak lebih cool. Manakala, Khir Toyo mukanya lebih tegang dipercayai pengamalan memakan tempe dengan banyak sehingga menafikan kepada penggunaan botox. Boleh percayakah tidak guna botox? Tenung sahaja wajahnya tetapi janganlah lama-lama kerana nanti ada yang jatuh hati pula pada suami orang ini.

Mereka yang bertanding dalam jawatan ketua pemuda UMNO ini telah mempunyai rekod yang tersendiri yang gah. Hishammuddin dan Mukhriz anak bekas Perdana Menteri. Bagi Khir Toyo, beliau ialah bekas Menteri Besar Selangor yang mana satu jawatan yang cukup besar. Apabila kalah, beliau meletak jawatan dalam UMNO tetapi tetap juga mempunyai niat menjadi ketua pemuda.

Jika pertandingan ketua pemuda ini dipilih berdasarkan umur, maka Khir Toyo boleh menang. Jika Khir menang, sebenarnya beliau telah kalah. Beliau mengakui kelemahan dalam pentadbiran Selangor dahulu dan menjadi sebab untuk kalah. Oleh itu, keupayaan untuk menjadi pemimpin pemuda agak kurang diyakini ahli UMNO yang akan mengundi kelak.

Antara tindakannya yang paling jelas kurang bijak semasa menjadi MB, beliau memberi penyapu kepada jabatan yang mendapat prestasi rendah. Ini kurang bijak dan boleh menimbulkan aib. Akhirnya, badi penyapu itu terkena dirinya sendiri. Beliau di'sapu' dari menjadi MB Selangor. Begitu jualah exco-exco yang dibawahnya, turut disapu sehingga bersih. Malah rumah-rumah banglo exco itu pun disapu habis. Pembaziran. Itulah perkataan terbaik boleh dikatakan dalam pentadbiran Khir.

Lebih baik jika Khir Toyo keluar dari dunia politik dan kembali ke dunia asalnya iaitu dunia pergigian. Menjadi doktor gigi lebih diperlukan dan dihormati. Harap Dr.Khir Toyo memanfaatkan gelaran doktornya itu kepada rakyat pula.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan