Follow je lah..


Khamis, 3 April 2008

Padi Ditanam, Lalang Yang Tumbuh

Kisah Sufiah seorang anak yang cerdik kini apabila besar sudah tidak cerdik lagi. Keseluruhan rakyat Malaysia melahirkan rasa pelbagai dalam perkara ini. Ada yang bersedih, simpati, dan ada juga yang marah. Biarpun apa respon kita dari isu ini, kita perlu tahu bahawa nasi sudah menjadi bubur. Kembali kepada masa yang lampau bagi membetulkan kesilapan sesekali tidak menjadi kenyataan. Jika telah diwarna, begitulah rupanya. Sekarang masanya untuk kita mengambil iktibar dan masanya bagi Sufiah dan yang senasib dengannya untuk kembali ke pangkal jalan.

Anak Adalah Seumpama Kain Putih

Lihat gambar di atas, Sufiah sedang ceria bersama keluarganya. Setiap manusia yang dilahrikan adalah mempunyai keluarga dan mereka seumpama kain putih, mereka suci daripada sebarang dosa, pemikiran, dan agama. Maka ibu bapa merupakan orang yang terawal mewarnai kain putih itu. Ibu bapalah yang akan mengenalkan anaknya kepada dunia, masyarakat dan agama. Maka peranan kebijaksanaan ibu bapa adalah penting seperti pentingnya nyawa untuk hidup. Tanpa membanding kepada mana-mana ibu bapa dalam cara mendidik anak, perkara pertama untuk ibu bapa ialah memberi didikan Islam supaya terbentuk keimanan dalam diri anak itu. Mereka perlu mendedahkan anak itu kepada arah keIslaman yang sejahtera. Pendidikan yang pertama ialah pendidikan Al-Quran. Jika anak diajar melihat, memulia, membaca, dan menghafaz Al-Quran, maka sebuah tembok keimanan telah kukuh terbina dalam diri mereka. Inilah ajaran yang telah diajarkan berabad tahun dahulu oleh ibu bapa Islam supaya anaknya lebih sempurna kelak dan menjadi ulamak.

Iktibar Kisah Sufiah

Sufiah barangkali adalah mangsa kepada didikan atau keadaan yang diterimanya. Sufiah sebenarnya tidak berseorangan menerima nasib seperti ini. Jika benar nasib Sufiah kini yang terlibat dalam pelacuran sepertimana dilaporkan media, kita mempunyai ramai lagi anak-anak Islam yang telah rosak peribadinya dek ke'indah'an duniawi sama seperti Sufiah. Lihat sahaja di bandar-bandar terutamanya, berapa ramai anak orang Islam yang terlibat dalam masalah sosial.
Masalah sosial membiak hari demi hari kerana keimanan yang tiada dalam diri anak-anak Islam. Ada yang merasa bangga berambut perang seperti orang barat, ada yang bangga mempunyai awek dan boleh dibonceng kemana-mana sahaja, dan ada yang berasa tidak berdosa dengan mendedahkan aurat. Apakah hari ini anak-anak Islam sudah tidak mampu membaca Al-Quran? Inilah kesedihan dan kerisauan yang pernah difikirkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. tatkala menjelang ajalnya. Kecintaan Rasulullah pada umatnya menitiskan air mata kita. Namun mengapa air mata jernih Rasulullah itu yang dikhianati. Bersama kita muhasabahnya.

Setiap Penyakit Ada Penawarnya

Setiap umat Islam perlu menjadikan Al-Quran dan hadith untuk mencari penyelesaiannya. Itulah rujukan utama dan menyelamatkan anak-anak Islam dari terus sesat sesesatnya. Jiwailah anak-anak dengan Al-Quran. Berikan didikan keagamaan yang banyak lagi sempurna kepada anak-anak ini seperti menghantar anak ke sekolah rendah agama sebagai pendedahan amal Islami. Selain itu, tidak mustahil anak-anak ini mampu menghafal Al-Quran 30 juzuk. Cerahilah anak-anak dengan Al-Quran supaya terpancar kebaikan pada diri mereka. Oleh sebab itu, ibu bapa perlu bersedia lebih awal dengan melengkapkan ilmu-ilmu di dada sendiri. Usahlah dijadikan kejahilan ibu bapa sebagai penghalang cahaya kebenaran kepada anak-anak kita.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan