Follow je lah..


Isnin, 17 Mac 2008

Keris Untuk Mukhriz Dari Hishammudin








VS




Jelas Dolah menconteng arang lagi ke 'muka' UMNO apabila angkuh dengan saranan dari ahli parlimen UMNO, Mukhriz Mahathir. Saranan Mukhriz ialah meminta Dolah meletak jawatan sebagai ketanggungng jawaban orang yang paling pertama dalam UMNO. Seperti mana yang dilakukan oleh semua pemimpin di dunia mahupun dalam skop yang lebih kecil seperti FAM, mereka meletakkan jawatan, mengapa apabila Mukhriz meminta Dolah meletak jawatan, dia dianggap sesuatu yang bertentangan dan perlu dikenakan tindakan. Maka ini adalah kesalahan atau kesilapan terawal selepas pilihanraya oleh Dolah apabila menutup kebebasan suara atau ruang demokrasi dalam parti mereka sendiri. Jika di dalam parti ruang demokrasi telah disekat dan dicabuli, maka di luar parti demokrasi lebih lagi boleh dicabuli. Menyekat demokrasi adalah satu sikap seorang diktator, jika gelaran diktator ini melekat pada Dolah, maka bertambah parahlah nasib survival Dolah selepas ini.

Dolah menyuruh Hishammudin, Ketua Pemuda UMNO untuk mengambil tindakan kepada Mukhriz berhubung surat itu. Apa lagi jika Hishammudin sudah diberi lampu hijau, pasti kerisnya yang disimpan diangkat keluar kerana dia seorang sahaja yang mempunyai keris dikalangan ahli UMNO. Keris itu akan dihunus kepada pen'derhaka' UMNO terutamanya.

Dengan tegas Hishammudin berkata "Saya tidak akan lari daripada tanggungjawab selagi saya menjadi Ke tua Pemuda dan amanah yang diletakkan di atas bahu saya akan dipikul dengan penuh azam. Tindakan (Mukhriz) itu saya anggap tidak bertanggungjawab dan Pemuda akan mengambil tindakan mengikut saluran sedia ada. Kita tunggu mesyuarat Exco yang akan diadakan selepas Kabinet diumumkan."

Kedua-duanya adalah anak mantan Perdana Menteri Malaysia. Jangan dipandang lekeh darah yang mengalir di dalam badan anak mantan Perdana Menteri kerana mereka datang dari darah pejuang negara yang termaktub dalam sejarah negara. Bukan sebarang keris boleh diangkat untuk berlawan dengan anak mahaguru yang telah dipusakakan ilmunya. Mukhriz anak Mahathir dan Hishammudin anak Hussein Onn. Apabila anak-anak bertengkar, kita mesti menyuraikannya.

Hishammudin adalah seorang yang bendul. Bendul dalam membenarkan semua kenyataan Dolah. Ini bertujuan bagi menyelamatkan karier politiknya. Dengan secara terburu-buru, UMNO tidak sepatutnya mengambil tindakan kepada Mukhriz. Seharusnya UMNO perlu untuk bermesyuarat (tanpa kehadiran Dolah) berbincang dan menyiasat surat Mukhriz dan pandangannya itu. Itulah yang dikatakan diplomatik dan demokrasi. Jika perkara ini dilakukan, UMNO akan dilihat lebih matang dan terbuka sebagai rumpun melayu.

Sungguhpun demikian, di dalam UMNO, budaya cantas-mencantas adalah sudah biasa. Jika ada peluang untuk mencantas, pasti sahaja ada yang mengambil peluang itu. Pemimpin yang adil atau Ketua Pemuda UMNO yang adil, mestilah memberi perhatian daripada pandangan ahlinya demi kebaikan UMNO sendiri bukannya terus mencantas ahlinya itu. Pandangan Mukhriz itu harus dilihat sebagai pandangan yang professional dan tidak dipengaruhi oleh faktor peribadi (sebagai Mukhriz sebagai anak Mahathir). Mukhriz tahu bahawa pandangan itu adalah tidak popular di dalam UMNO dan pahit, tetapi mungkin ada benarnya. Katakanlah benar walaupun pahit.

Inilah UMNO. Penuh dengan konflik dalaman parti. Dari Dolah dan menantu (KJ), sehinggalah kepada semua ahli-ahli UMNO yang berada dalam hulu kampung dan ceruk rantau, berdepan dengan konflik dalaman. Jika UMNO terus begini, tiada perpaduan dan kata sepakat, UMNO akan berkubur. Sudahlah UMNO-BN parah diasak pembangkang ketika ini, 5 negeri sudah melayang, ditambah lagi dengan masalah dalaman, ia menjadi barah. Barah tiada penawar, hanya masa yang menunggu untuknya pergi buat selama-lamanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan