Follow je lah..


Sabtu, 3 Mei 2008

Mufti Perlis Sudah Diterima?

Dr Mohd Asri Zainul Abidin (DRMAZA), Mufti Perlis ini sering kali mengeluarkan kenyataan-kenyataan berhubung isu sosial. Setiap kenyataannya akan diikuti dengan respon dari pelbagai pihak samada para ilmuwan Islam atau masyarakat umum. Biarpun begitu, beliau tetap beristiqamah dalam memberi pandangan.

Sebelum ini, banyak juga kenyataan beliau yang bercanggahan dengan pemahaman masyarakat. Sekali-sekala juga beliau menambahkan salah faham masyarakat terhadap sesuatu isu yang beliau sendiri ketengahkan. Hatta ramai juga teman seperjuangan sepertinya menyangkal beberapa pandangan beliau. Ini termasuklah sebahagian dari isu-isu bidaah, berdemostrasi, khalwat, kursus perkahwinan, dan pelbagai lagi.

Jika dahulu mungkin ada ideanya ditentang oleh sebahagian orang-orang alim dan masyarakat, tetapi pada masa terdekat sekarang, tidak kurang juga kenyataan beliau semakin relevan. Hatta kenyataannya juga disokong oleh kumpulan atau individu.

Salah satunya ialah beliau telah mengirim surat kepada media (TV3). Dalam suratnya beliau memberi peringatan dan nasihat demi kebaikan media tersebut. Beliau memberitahu bahawa media perlu menyiarkan laporan dengan adil dan saksama kerana media memainkan peranan yang penting dalam masyarakat. Laporan itu termasuklah dalam melaporkan berita politik dan sebagainya.

Selepas itu, beliau sekali lagi menegur TV3 yang menganjurkan Jom Heboh. Sebagaiman kita tahu, Jom Heboh atau nama lamanya Sure Heboh pernah ditegur oleh Mufti Perak. Mufti Perlis ini menyatakan beberapa aktiviti yang tidak memuaskan dari segi konteks Syariat perlu dihentikan. Malah beliau juga menyelar sikap sebahagian artis yang tidak matang dalam persembahan mereka. Dalam erti kata lain, beliau tidak mahu apa-apa persembahan yang lari dari konsep akhlak dan hukum-hakam Islam dilaksana lagi.

Beliau juga telah menegur pemimpin-pemimpin Malaysia, Islam Hadhari, dan pengumuman kemasukan Islam bersandarkan ilmu dan hujahan yang baik. Ikuti sajaknya di sini.

Di negara kita tidak ramai Mufti yang bersuara dengan lantang demi kebaikan Islam sepertinya. Jika ada mungkin seorang dua sahaja. Suara Mufti perlu di jalur lebarkan agar dengan harapan ulama' dan umara' dapat bersama-sama menjaga umat. Bagi Mufti Perlis yang berusia 37 tahun ini, beliau boleh terus bersuara dengan hikmah dan berhati-hati mudahan-mudahan masyarakat mudah faham kehendak sebenar Islam.
(klik pada surat untuk membaca surat di atas)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan