Follow je lah..

Rabu, 3 Jun 2009

Dari JayaSupermarket Ke Stadium Gong Badak


Runtuhan yang baru berlaku dalam tempoh kurang dua minggu ini sebanyak dua kali. Kali pertama berlaku di Petaling Jaya iaitu bangunan bekas mercu tanda, Jaya Supermarket. Runtuhnya ia telah mengorbankan perkerja buruh dari Indonesia.

Dalam malapetaka ini, perkerja buruh seperti merekalah sentiasa terdedah pada risiko kecelakaan besar. Ini kerana merekalah yang me'ngerja'kan bangunan tersebut dari sebuah batu bata hinggalah menjadi sebuah bangunan besar atau mercu tanda. Mereka tokay-tokay hanya kira wang dan mengurus di pejabat-pejabat berhawa dingin sambil duduk di atas kerusi-kerusi empuk.

Apabila berlaku malapetaka seperti bangunan runtuh ini, maka tokay-tokay itu akan dicari. Jika ada bukti kesalahan mereka, mereka akan dipastikan untuk dibawa ke mahkamah bagi menjatuhkan hukuman.

Runtuhan kedua pula yang terbaru ialah bumbung Stadium Gong Badak, Terengganu. Stadium ini juga adalah mercu tanda bagi negeri yang terkenal dengan tempat penyu bertelur itu. Kerajaan negeri adalah antara pihak yang bertanggungjawab untuk menerangkan masalah tersebut.

Alhamdulillah, dalam runtuhan itu tiada nyawa yang terkorban. Namun masalah ini adalah sungguh serius dan peringatan awal. Seandainya stadium itu sedang berlangsung perlawanan sukan dan dihadiri oleh ribuan penyokong termasuk VVIP, ini adalah bencana terhebat! Jika ada bukti rasuah atau korup, sila bawa ke mahkamah juga ya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan