Follow je lah..

Jumaat, 17 April 2009

YB Tidak Perlu Sayang Nyawa

Diseru untuk orang Islam berjuang dengan nyawa dan harta mereka banyak kali di dalam kitab Al-Quran. Berjuanglah untuk menegakkan Islam kerana apa yang ditawarkan kepada orang Mukmin itu lebih baik dari nyawa dan segala isi kehidupan dunia ini. Islam itu lebih berharga dari nyawa, kerana kebenaran tetap terus bersambung biarpun nyawa telah lama terhenti dan mati.

Sebagai seorang yang YB, apalah penting nyawa anda demi sebuah perjuangan. Nabi Muhammad pernah dikejar dalam peperangan, untuk dibunuh, demi Islam, nyawa diperdagangkan! Apabila manusia begitu risau akan kehilangan nyawa, ini bererti manusia takutkan pada mati. Sedangkan malaikat maut sentiasa mengintai untuk merentap nyawanya.

Adakah As-Syahid Syeikh Ahmad Yasin tidak sayang nyawanya apabila dia dibom oleh musuhnya? Benar, semua orang yang normal akan menyayangi dan memelihara nyawanya, tetapi apabila di dalam perjuangan, nyawa menjadi perkara kedua. Jika mati, syahid menanti dan itulah apa yang diidamkan bagi seorang pejuang.

10 orang YB BN yang ada di Terengganu memang sayang nyawa iaitu mereka takut mati. Sifat takut mati bukanlah sifat seorang yang berani bagi seorang yang betul-betul berjuang. Bagaimana mereka tidak takut mati kerana matlamat perjuangan mereka ialah untuk hidup dan mendapat apa yang memuaskan hati. Jika apa yang dijuangkan oleh seseorang itu benar, dia akan sanggup mati. Perkara ini hanya satu provokasi yang digunakan sebagai pembuka perhatian rakyat Malaysia kepada isu kemelut MB Terengganu.

Hidup bukan sekali, tetapi hidup adalah dua kali. Hidup di dunia akan mati di dunia dan hidup pula di alam akhirat yang kekal abadi. Hidup kali kedua itulah lebih yang dirisaukan. Berapa ramai orang yang telah lama meninggalkan kita kerana melalui jalan perjuangan yang benar dan menuntut nyawa sebagai bayaran. Nyawa milik ALLAH. Andai mati sudah ditakdirkan, nyawa pasti akan pergi. Berjuanglah sehingga mati.

Rabu, 15 April 2009

Rosol Kini Kembali

Setelah lama menyepi dari lensa kamera dan paparan berita, hari ini, Rosol and The Gang kembali semula dengan membuat kejutan. Cuma kali ini Idris Jusoh sahaja tidak kelihatan pula. Mereka hadir dengan membuat kejutan dan kita ucapkan tahniah.

Orang melayu memang sering dikaitkan dengan sifat dendam. Sebab itulah datangnya istilah dendam kesumat, dendam berdarah, dan dan mungkin juga ada yang 'dendam berahi'. Apa yang di ingatkan oleh Nabi Muhammad adalah benar dan telah pun berlaku untuk kita lihat serta mengambil iktibar.

Politik adalah kuasa. Dengan kekuasaan kadangkala kita boleh melakukan apa sahaja samada halal atau haram. Dengan kuasa juga kita dapat menjaga batas-batas halal dan haram. Sebab itu mengapa orang Islam memerlukan politik untuk mendapat kuasa. Dan Islam perlu diterapkan ke dalam politik.

Kiranya Rosol dan rakan-rakan ini dianiaya lah sebab kena ugut. Kesian. Cuak jugak mereka.

Kerana Ahmad Said berjaya menjadi MB Terengganu dalam krisis MB lalu, perkara ini sebenarnya menjadi api dalam sekam buat sebilangan Adun yang tidak sebulu dengannya. Inilah percakaran yang timbul merisaukan BN pusat. Lantas Najib dan Muhyiddin segera campur tangan.

Apa yang menarik ialah komen Muhyiddin, katanya kehadiran ke sidang dewan adalah hak masng-masing. Ini salah. Kehadiran ke dewan adalah wajib dan ia adalah hak rakyat. Rakyat mengundi mereka adalah untuk mereka masuk ke dalam dewan dan menyuarakan hasrat rakyat. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya dan sanggup bergaduhan.

Tiada siapa jangka, ada usaha untuk menyingkirkan Ahmad Said dari kerusi MB. Selepas itu, Rosol akan menjadi MB yang baru mungkin. Maklumlah, 'berubah atau rebah' seperti yang disebut Najib menempias ke BN Terengganu juga, ubah pemimpin, agar 'mereka; dapat kuasa dan harta.

Selasa, 14 April 2009

Tahniah Ezam!


Dalam dilema. Dahulu dia bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan dan telah masuk UMNO. Dia menyertai UMNO selepas Mahathir keluar dari UMNO kononnya di bawah Abdullah akan OK. Tetapi malang, sekarang Abdullah sudah tiada dalam UMNO, dan Mahathir masuk semula. Oleh itu Ezam tiada pilihan selain dari keluar UMNO semula buat kali kedua. Jika tidak, Ezam akan bergelumang dengan 'kekotoran' yang sedia wujud dalam BN.

Inilah berjuang jika punyai prinsip yang cetek. Dalam pemilihan UMNO pun, tiadapun namanya terpilih. Tahniah Ezam!

Artis Bersama PAS

Ahad, 12 April 2009

Permulaan Yang Mengecewakan Bagi Najib

Nasib Si Perdana Menteri ku yang baru. Najib yang baru beberapa hari dilantik menjadi Perdana Menteri hari ini melalui hari-hari yang mencabar. Beliau dicabar dalam sektor ekonomi dan politik yang kian meruncing. Peralihan kuasa yang berlaku seumpama satu hantaran kerja Abdullah kepadanya untuk diselesaikan.

Beliau yang telah pun pulang dari Thailand melahirkan rasa kecewa kerana sidang ASEAN yang terpaksa dibatalkan. Baginya, ini adalah aktiviti luar negara pertama beliau sejak dilantik menjadi Perdana Menteri. Semangat dan motivasi tinggi yang beliau bawa untuk ke sana sebagai membuktikan kesetiaan Malaysia, terbatal sama sekali.

Keadaan keselamatan yang tidak menentu telah menjadi sebab pembatalan sidang terbesar di rantau ini. Kesan pada Malaysia ialah, Najib tidak dapat membawa agenda negara dalam persidangan itu. Gelombang Thaksin di sana terlalu kuat sehingga benteng keselamatan Thailand runtuh.
Thailand harus belajar dari Malaysia bagaimana mencegah dan melawan rusuhan atau demostrasi kerana FRU kita akhir-akhir ini sangat mahir dalam bidang ini.
Kekalahan merampas Bukit Gantang dan Bukit Selambau yang dahulunya milik BN masih belum terubat lagi kekecewaannya. Perubahan yang mahu dibawa UMNO masih lagi tidak memberi tampak dan kesan drastik. Gula-gula BN masih belum dapat memaniskan lagi para pengundi terhadap persepsi mereka kepada BN. Inilah hadiah dari jentera UMNO dan BN kepada Presiden UMNO dan BN baru mereka, iaitu sebuah kekecewaan.

Penyusunan anggota kabinet masih lagi terdengar suara-suara yang tidak berpuas hati. Keciciran Khairy Jamaludin meanggotai kabinet cukup mengecewakan sesetengah penyokongnya. Namun bagi Najib, Khairy tetap tidak layak menerajui saf kabinet pimpinannya. Cuma nasib sahaja Khairy yang menang dalam pemilihan ketua pemuda lalu menyebabkan karier politik KJ masih bernyawa.

Sama juga UMNO Perlis yang terkilan kerana tiada wakil dalam kabinet dan MIC yang tidak diletakkan wakil mereka pada menteri kanan kabinet Najib. Najib kecewa kerana tiada semangat perpaduan terhadapnya ditunjukkan kerana orang dalam parti itu sendiri yang mempersoal dan tidak berpuas hati. Masalah dalaman BN harus diselesaikan dahulu sebelum menyelesaikan masalah rakyat. Tetapi sayang sudah terlambat, kerana hasrat 'mohon restu rakyat' mereka sudah tertutup oleh rakyat yang mereka perintah sendiri.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan