Follow je lah..

Sabtu, 8 Mei 2010

Imej PDRM Kian Tercalar!

Tembak menembak jika pada bukan tempatnya..

Kes Pertama:
Aminul Rasyid, belasan tahun- mati

Kes Kedua:
Mohd Azizi Aziz, belasan tahun-cedera parah.

Khamis, 1 April 2010

Kencing Tikus: Semua Kena Kencing?


Cerita Din Beramboi yang sakit dan tenat kini menjadi topik utama dalam dunia hiburan. Beliau yang orang yang lawak-lawak teapi sekarang apabila sakit, janganlah buat lawak. Hidup seorang penghibur memang menghiburkan hati orang lain namun belum tentu dirinya terhibur.

Seluruh rakyat Malaysia mendoakannya sihat. Namun dalam masa yang sama kita sedar takdir mengatasi segalanya. Hidup yang baik, kesudahannya diharap baik. Kita gempar beliau terkena penyakit kencing tikus, tetapi sekarang perubatan mengesahkan beliau menghidapi denggi berdarah.

Wallahu'alam. Keadaan kehidupan yang dahulu indah boleh berubah dengan sekelip mata. Ramai kalangan artis juga yang dahulu gah, namun mereka juga seorang manusia. Ada yang ditangkap polis, lumpuh, dan mati misteri seperti Jacko.

Mudah-mudahan Din sihat dan mendapat umur panjang untuk terus beribadat.

TAKZIAH: Allahyarham Din Beramboi telah pulang ke rahmatullah 12.30 pagi Jumaat, dia pergi tanpa sebarang lambaian selamat tinggal.

Khamis, 18 Mac 2010

Gempak La Orang Asli Kita


Elok sahaja disumpit mereka yang mahu mencuri satu-satu harta pusaka orang asli, iaitu tanah. Mereka bukanlah kaum yang tak tahu dunia luar, malah mereka juga tahu siapa Shafie Apdal. Elok sumpit saja!

Apa yang menarik mereka datang dari hulu negara ke Putrajaya yang konon sebuah bandar pentadbiran baru dengan berpakaian tradisi mereka. Ini memang tandanya mereka sudah terbakar!! sebab mahu datang macam pahlawan ajak berjumpa depan-depan.

Tapi macam biasa, mana ada BN berani jumpa face to face dengan rakyat yang terhimpit sebegini melainkan hantar wakil. Apalah sangat wakil tu..kami bukan undi wakil untuk masuk parlimen.

(*gambar dari malaysiakini)

Isnin, 8 Mac 2010

Berita Lucah Dari Berita Harian

Malas nak cakap lah..macam dah takde berita lain dekat Malaysia ni yang boleh tulis atau hebahkan.

Setakat nak kata orang tu tak pakai coli atau tak pakai seluar dalam tak perlulah diletakkan dalam berita. Jatuhlah peradaban pemikiran bangsa.

Rais Yatim perlu buat garis berita..sekurang-kurangnya setelah menjadi lidah BN jangan pula menjadi lidah kedengkelan dalam industri kewartawanan.

Sila klik sini untuk lihat berita lucah itu.

Bruni tak pakai coli tarik perhatian

Selasa, 2 Mac 2010

Menteri Tak Pernah Pergi Pasar Beli Ikan


Sekarang ikan sudah kurang, angkara kerajaan BN. Macam-macam dieksperimentasi kan makanan rakyat. Orang kampung tak tahu apa itu 'insulansi' , yang dia tahu harga ikan dah naik angkara kerja orang yang tak pernah pergi ikan beli pasar.

Kalau ada pun menteri turun pasar ada lah, tu pun jenguk2 tengok harga sahaja..Mereka tak beli, mereka tahu apabila tiba waktu makan atau jamuan jom pergi makan.

Hal ini perlu dikaji semula..jangan ada udang disebalik batu..atau..baling batu sorok tangan.

Makanan rakyat adalah kebajikan yang utama dan jangan pula itu juga mahu dijadikan isu. Noh Omar selalu pergi beli ikan?

Rabu, 24 Februari 2010

Alih Isu: Wanita Sektor Awam

Isu yang baru ditimbulkan, iaitu perempuan ramai di sektor awam. Bukanlah isu yang besar kerana di universiti tempatan pun, perempuan lebih ramai berbanding dengan lelaki. Ke mana pergi orang lelaki?

Apabila hal ini diutarakan, ia sebagai satu penghormatan kepada wanita yang kini ramai dalam sektor awam sehingga kerajaan telah mengakuinya. Ia mahu mengalih isu wanita disebat, maka kononnya dengan isu ini boleh menaik semangat dan kebanggaan para wanita zaman ini.

Apakah ini petanda selepas ini jawatan tertinggi dalam organisasi akan di dominasi oleh wanita? Bos-bos dan lembaga pengarah syarikat majoritinya perempuan?

Tidak ada masalah besar kerana lelaki di Malaysia masih ramai. Kerjasama yang baik haruslah dimetrai bersama.

Jumaat, 19 Februari 2010

Kalau Kau Tak Mahu Sebat

Kalau kau tak mahu sebat...biar aku yang sebat..sudah lama sebat ini diajar dalam mendidik manusia. Namun manusia yang tidak pernah dididik ini menjadi penakut untuk disebat. Suami pun boleh sebat isteri atau anaknya.

Sebat bukan seperti yang dimomok-momok oleh segelintir musuh Islam. Bukan sampai tersalai kulit punggung atau kulit badan dengan tangan serta kaki diikat. Namun sebat itu adalah satu sentuhan badan yang akan menyerap iktibar ke dalam hati mereka.

Islam adalah sejahtera. Hukuman yang ada dalam Islam termasuk sebat adalah untuk kesejahteraan umat umumnya dan pesalah itu khususnya. Orang yang tak mendalami dan mengimani Islam tidak layak berbicara pasal Islam mengikut idea dan rasional mereka.

Pun begitu dalam hal ini, kenapa golongan ini yang lebih hadapan membuat kenyataan terhadap isu sebat berbanding dengan persatuan, institusi, dan badan yang menggerakkan Islam. Suara kita mesti lebih kuat dari mereka agar suara sumbang itu dapat dibisukan.

Rabu, 17 Februari 2010

Tol Free Umpama Bagi Rakyat Mati


Beruntung balik kampung atau pergi ke mana-mana destinasi tanpa bayar duit tol. Maklumlah harga tol memang mahal lebih-lebih lagi jika ulang alik perjalanan. Rakyatlah menjadi mangsa setiap kali kenaikan harga tol. Dan apabila tiba musim cuti, tol lah menjadi tempat paling ramai di'kunjungi'.

Tindakan mereka yang memberi tol percuma tiap malam seolah menggalakkan rakyat berjalan pada waktu malam. Malam suasananya gelap dan kita akui bukan semua mampu memandu pada waktu itu. Memandu pada waktu malam sekurang-kurangnya anda tidak boleh ngantuk.

Tapi bukan semua kita biasa memandu malam untuk jarak jauh dan berjam-jam lamanya. Mungkin ada yang mahu berehat setelah penat berkerja pada siang hari itu. Atas 'sebab-sebab' inilah kita melihat ramai rakyat gagal memandu dengan baik dan mati ditengah jalan pada waktu malam!

Apa rasionalnya hendak bagi tol percuma pada waktu malam? Kalau nak bagi percuma, bagilah betul-betul. Ini orang melayu kata macam tak ikhlas je nak bagi. Sekarang kita lihat kemalangan yang beraku baru-baru ini berlaku pada waktu malam.

Nyawa melayang begitu sahaja. Kematian akibat kemalangan menjadi pembunuh utama rakyat Malaysia!

Isnin, 15 Februari 2010

Tuan Guru Menunaikan Umrah

(gambar ehsan dari darussyifa.org)

Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din hari ini telah berangkat mengerjakan umrah pada hari ini. Program beliau selama dua minggu di tanah suci menjadi satu kelaziman.

Semoga Tuan Guru selamat sampai, sihat dan pulang ke ibu negara dalam sihat sejahtera jua. Selamat menunaikan umrah,
Taqabballahu minkum

Sabtu, 13 Februari 2010

PKR Tak Habis-habis dengan Masalah


Perletakan jawatan seorang demi seorang sehingga apa yang berlaku di Perak akibat bekas ahli PKR memang meresahkan rakyat. Dalam hal ini kita dapat lihat juga siapa sebenar yang betul dan palsu, dan siapa juga yang setia.

Macam-macam alasan boleh dibuat untuk keluar parti. PKR amat rapuh dalam memastikan kesetiaan ahli MP dan dan Dun mutlak sepertimana PAS. Sebabnya PAS dan PKR adalah suatu arah namun berbeza landasan.

Landasan PKR lebih jauh, naik dan turun bukit. Ketuanya juga tidak pernah henti-henti membawa parti itu sehingga ke destinasi. Apa yang berlaku di Pulau Pinang jangan dipandang ringan kerana ini boleh jadi kes yang lagi besar.

Jumaat, 12 Februari 2010

Najib Di Kawal Ketat

Rasanya gambar ini pemimpin bersama rakyat yang dibenteng polis. Macam mana rakyat nak jumpa bertanya khabar dan menceritakan masalah...
Tapi kalau kau fikir ini semua taktik nak raih sokongan orang cina, sebab depa kan nak raya.
(sumber gambar:bharian)

Jumaat, 8 Januari 2010

Maha Mulia Kalimah ALLAH


Isu yang kini hangat. Ada pro dan kontranya dan hebat juga dibahaskan serta menjadi perhatian utama kerajaan. Sebab nama ini bukan nama main-main malah inilah nama yang paling agung dan paling mulia.

Sebahagian pihak tidak setuju nama ALLAH digunakan oleh bukan Islam. Jika kita lihat skop perbincangan sebenar, hal ini meletus kerana ada perbicaraan berkaitan isu ini di mahkamah. Isunya kerana ingin digunakan kalimah itu oleh pihak gereja. Sebagaimana kita tahu, ajaran Kristian adalah ajaran syirik kerana menyamakan ALLAH dengan yang lain dan seumpamanya. Sebab itu kita melawan mereka menggunakan kalimah ALLAH bagi konteks agama mereka itu. ia adalah kufur.

Pendapat kedua yang membenarkan kalimah ini digunakan ialah mereka yang menilai pada skop yang lebih umum. Sejajar denga ayat ALLAH yang bertanya siapakah yang menjadikan langit dan bumi, maka kaum kafir menjawab "ALLAH". Ini benar, ia ayat alQuran. Dalam hal ini kaum kafir mengakui kesaan ALLAH, yang menciptakan langit dan bumi ialah ALLAH bukannya 'tuhan' sembahan mereka.

Jika dari aspek itu, kita setuju sama sekali mereka menggunakan kalimah agung tersebut. Cuma kita tidak bersetuju jika mereka gunakankalimah itu untuk menyesatkan umat Islam dan menghina Islam.

Inilah perbincangannya yang selalu dikaburkan. Kita lihat sekarang situasi negara kita yang mana pihak tertentu selalu memprovok satu demi satu terhadap Isalam. Ini terbukti dengan adanya idea Majlis Antara Agama, Isu Murtad, Isu Status Mualaf, dan sekaran isu nama ALLAH. Harap masyarakat akan berhati-hati lagi selepas ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan