Follow je lah..


Jumaat, 8 Januari 2010

Maha Mulia Kalimah ALLAH


Isu yang kini hangat. Ada pro dan kontranya dan hebat juga dibahaskan serta menjadi perhatian utama kerajaan. Sebab nama ini bukan nama main-main malah inilah nama yang paling agung dan paling mulia.

Sebahagian pihak tidak setuju nama ALLAH digunakan oleh bukan Islam. Jika kita lihat skop perbincangan sebenar, hal ini meletus kerana ada perbicaraan berkaitan isu ini di mahkamah. Isunya kerana ingin digunakan kalimah itu oleh pihak gereja. Sebagaimana kita tahu, ajaran Kristian adalah ajaran syirik kerana menyamakan ALLAH dengan yang lain dan seumpamanya. Sebab itu kita melawan mereka menggunakan kalimah ALLAH bagi konteks agama mereka itu. ia adalah kufur.

Pendapat kedua yang membenarkan kalimah ini digunakan ialah mereka yang menilai pada skop yang lebih umum. Sejajar denga ayat ALLAH yang bertanya siapakah yang menjadikan langit dan bumi, maka kaum kafir menjawab "ALLAH". Ini benar, ia ayat alQuran. Dalam hal ini kaum kafir mengakui kesaan ALLAH, yang menciptakan langit dan bumi ialah ALLAH bukannya 'tuhan' sembahan mereka.

Jika dari aspek itu, kita setuju sama sekali mereka menggunakan kalimah agung tersebut. Cuma kita tidak bersetuju jika mereka gunakankalimah itu untuk menyesatkan umat Islam dan menghina Islam.

Inilah perbincangannya yang selalu dikaburkan. Kita lihat sekarang situasi negara kita yang mana pihak tertentu selalu memprovok satu demi satu terhadap Isalam. Ini terbukti dengan adanya idea Majlis Antara Agama, Isu Murtad, Isu Status Mualaf, dan sekaran isu nama ALLAH. Harap masyarakat akan berhati-hati lagi selepas ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan