Follow je lah..

Sabtu, 10 Oktober 2009

Dacing Tak Guno


Maie den kobarkan..dah beghapo lamo kito dolu dok kono koncing dongan si Pendek tu? Apo kito dapek, ekau sekarang dapek la baju dongan duit, tapi lopeh tu meghano satu kampong kito.

Dulu laie..babi bersepah. Lopeh soghang-soghang tekojol mati. Apo ekau pedulik sobab yang mati tu orang kampong den, bukan oghang ghumah ekau, ekau dok sonang ajo. Apo ekau nak, sumo dapek. Sekarang ni den dah tak bokonan dah lagi dongan muko ekau.

Pot Diksen sekarang ni dah kotor. Bukan bole sebarang ekau menyolam, silap-silap totolan air taik. Gilo ko. Ontah apo-apo dibueknyo. Anak mudo sumo dah jauh dari masjid dan lobih suko lepak kek Terminal One. Lomah boto..

Setiap kali ghayo..bososak-sosak la manusio ngan gajah naik Bukit Putus. Bocampo-campo, ado yang nak poie kojo, nak poie hospita, mano-mano lah, den sikit laie den nak tejunam dalam gaung tu. Apo ekau buto ko tak nampak jalan macam ula kono palu. Dah bepuloh tahun ekau buto ko?

Den tak suko kaki ghasuah. Den tak kigho ekau nak kato langga kod etika ko, apo ko..ekau dah tak layak. Bukan den tak tau ekau dah tobat ko tidak, den tak kigho..tapi yang penting biorlah oghang yang baik-baik, sojuk mato lihat, cakap lomah lombut ajo, den suko.

Dacing dah tak guno botol!..nyampah..poie campak luar tu jang!

Khamis, 8 Oktober 2009

PAS: Darah Belum Berakhir


Sememangnya perjuangan PAS adalah memperjuangkan Islam. Selagi mana matlamat ini masih betul, memperjuangkan PAS adalah sama dengan memperjuangkan Islam. Sehingga ke titisan darah yang terakhir.

Apa yang berlaku hari ini petugas PAS telah benar-benar dibelasah malah dilibas dengan pedang samurai oleh sepasukan samseng. Ini cerita bukan rekaan seperti mana rekaan UMNO sebelum ini yang hanya ditumbuk tapi tiada siapa pun tumbuk dia.

Peristiwa malang ini telah menyebabkan petugas kita cedera dan darah membasahi kepala mereka. Inilah darah yang berharga, yang akan menjadi saksi kemenagan PAS kelak. Dan sekali lagi polis gagal mencegah jenayah ini dari berlaku.

Jika dilihat berita ini sudah tersebar. Tetapi sehingga sekarang, Berita Harian dan Utusan tidak memaparkan cerita ini. Adakah ingin melindungi perkara yang benar dan menerangkan kepalsuan?

Darah masih ada dalam badan kita. Sekali darah memercik keluar jika darah masih ada kita akan berjuang cukup-cukup untuk menghancurkan BN di Malaysia. Sehingga ke titisan darah terakhir masih jauh dan lambat. Kita akan pastikan PAS menang, jika tidak disini, menang di akhirat sana.

Selasa, 6 Oktober 2009

Bantu Pesakit Ini Segera


Sayu melihat penderitaan yang dialaminya. Beliau mengidap penyakit misteri yang sehingga kini tidak tahu apa dan siapakah puncanya. Keadaan menjadi teruk apabila terpaksa memakai bengkung leher. Badan beliau agak besar dan ini sudah pasti membebankan beliau.

Beliau mempunyai banyak tugasan lagi memandangkan mengidap penyakit ini, beliau dinasihat bercuti atau balik kampung tanam jagung. Pakar perubatan seharusnya berusaha merawat beliau agar beliau dapat kembali ke Kuala Lumpur bagi melaksanakan kerja beliau yang telah tertangguh.

Sesiapa yang bersimpati bolehlah datang ke Bagan Pinang untuk berkempen meminta bantuan kewangan untuk beliau supaya dapatlah sekurang-kurangnya meringankan beban yang beliau tanggung.

Ahad, 4 Oktober 2009

Bagan Pinang Bukan Untuk Isa


Penamaan calon sudah berlalu. Kini perlawanan kempen antara dua parti sedang sengit. Seperti biasa PAS bukanlah pasukan under-dog sebaliknya gelaran itu sesuai untuk BN yang telah kalah 7-1. Sasaran kita pula adalah 8-1, insya-ALLAH.

Isa adalah bekas MB Negeri Sembilan yang paling lama dan mungkin paling kaya. Pernahkah anda melawan Negeri Sembilan dahulu dan kini? Pastinya keadaan tiada mana berubah, Bukit Putus dalam era pentadbirannya telah membunuh banyak nyawa dan sampai kini tempat itu belum ada perubahan sepangjang era beliau.

Calon yang kontreversi ialah Isa. Beliau telah ditolak oleh orang UMNO sendiri dan kini kerana desakan pengikut taat beliau, beliau dipilih menjadi calon. Orang yang mempunyai rekod tidak baik amat malang untuk dijadikan teladan walaupun boleh. Apakah dalam UMNO sudah tiada calon lain yang lebih bersih darinya?

Isa mengamalkan 'personal touch'. Rakyat tak tahu apalah pendekatannya itu yang katanya ia adalah satu pendekatan paling mujarab. Apakah pendekatan ini sama seperti 'touch&go' yang bermaksud apabila ada pilihanraya barulah melawat rakyat di kawasannya dan selepas itu blah.

Apa jaminan dan janji Isa sendiri sebagai mewakili BN dalam pilihanraya kecil ini. Kalau BN menang pun dalam pilihanraya kecil Bagan Pinang, tak jauh mana BN akan berubah. Mungkin pemimpin BN kata rakyat sudah sedar dan insaf betapa pentingnya BN membela nasib rakyat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan