Follow je lah..

Sabtu, 10 Oktober 2009

Dacing Tak Guno


Maie den kobarkan..dah beghapo lamo kito dolu dok kono koncing dongan si Pendek tu? Apo kito dapek, ekau sekarang dapek la baju dongan duit, tapi lopeh tu meghano satu kampong kito.

Dulu laie..babi bersepah. Lopeh soghang-soghang tekojol mati. Apo ekau pedulik sobab yang mati tu orang kampong den, bukan oghang ghumah ekau, ekau dok sonang ajo. Apo ekau nak, sumo dapek. Sekarang ni den dah tak bokonan dah lagi dongan muko ekau.

Pot Diksen sekarang ni dah kotor. Bukan bole sebarang ekau menyolam, silap-silap totolan air taik. Gilo ko. Ontah apo-apo dibueknyo. Anak mudo sumo dah jauh dari masjid dan lobih suko lepak kek Terminal One. Lomah boto..

Setiap kali ghayo..bososak-sosak la manusio ngan gajah naik Bukit Putus. Bocampo-campo, ado yang nak poie kojo, nak poie hospita, mano-mano lah, den sikit laie den nak tejunam dalam gaung tu. Apo ekau buto ko tak nampak jalan macam ula kono palu. Dah bepuloh tahun ekau buto ko?

Den tak suko kaki ghasuah. Den tak kigho ekau nak kato langga kod etika ko, apo ko..ekau dah tak layak. Bukan den tak tau ekau dah tobat ko tidak, den tak kigho..tapi yang penting biorlah oghang yang baik-baik, sojuk mato lihat, cakap lomah lombut ajo, den suko.

Dacing dah tak guno botol!..nyampah..poie campak luar tu jang!

1 ulasan:

IBNUHASAN berkata...

daging memang take gunenye....bO laaa tu....ambe serik doh weh........

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan