Follow je lah..

Sabtu, 20 September 2008

Usul Tidak Percaya


Kepercayaan yang telah diberi jika dikhianati maka agak sukar lagi untuk diyakini buat kali yang seterusnya. Lebih-lebih lagi seseorang yang mempunyai kepercayaan yang tinggi oleh orang lain, hilang lenyap kepercayaan kepadanya seterusnya akan gagal untuk meneruskan amanah hasil kepercayaan yang sudah tiada. Secara ringkas, usul tidak percaya kepada Perdana Menteri menjadi tanda tanya atas kewajarannya.

Jika benar BN mengatakan bahawa dakwaan Anwar bahawa sebilangan ahli Parlimen melompat parti adalah bohong, mengapa harus dilewat-lewar atau ditolak usul itu oleh Pedana Menteri. Abdullah seharusnya tidak gusar dengan dakwaan atau khabar angin kerana beliau sendiri sanagat tidak menyukai khabar angin. Oleh itu Abdullah mesti segera membuktikan beliau sedang dipercayai.

Dalam masa ini, keadaan di Malaysia sedang berhadapan dengan krisis kepimpinan dalam politik. Biarpun sebelum ini, pernah diusul akan undi tidak percaya kepadanya, dan kini sekali terpaksa lagi bakal berhadapan dengan hal yang sama. Reputasi yang buruk dalam perkembangan BN mencerminkan kekusutan, kecelaruan, dan tekanan yang bertubi-tubi diterima oleh mereka.

Tekanan yang hebat sekali pastinya dari Pakatan Rakyat. Pertemuan yang diharapkan antara pemimpin Pakatan Rakyat dengan Perdana Menteri menampakkan respon yang negatif darinya. Sehubungan itu, serangan peribadi terhadap Anwar juga sering digunakan oleh Abdullah sebagai mematahkan serangan politik kepadanya. Tetapi sejarah di Permatang Pauh membuktikan seangan peribadi adalah senjata yang ampuh.

Namun kesedaran dan suara rakyat tidak mampu ditahan oleh kepimpinan yang diktator atau seumpamanya. Suara rakyat yang berasas mestilah didengari dan diberi ruang untuk dilaksanakan. Begitu sukar untuk Abdullah meletak jawatan serta-merta di saat ini. Pelbagai alasan dan sebab diukir yang menyukarkan beliau untuk berbuat demikian.

Kini opsyen kedua adalah meminta restu dari yang Di-Pertuan Agong. Mengadap Seri Paduka Baginda bagi meyatakan hasrat rakyat kini dibawah payungan Tuanku. Merealisasikan harapan baru ini kerana sekarang Malaysia agak kelam. Undi kepada usul tidak percaya adalah yang terbaik untuk melihat adakah BN atau PR wajar menerajui negara.

1 ulasan:

Faizal Zakaria's Blog berkata...

kita perlu saling percaya mempercayai antara satu sama lain :-)



Ketua Pemuda UMNO ‘BERANI dan ‘MACHO’ ;-)
http://pro-faizal.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan