Follow je lah..


Khamis, 25 September 2008

Peralihan Kuasa: Najib Atau Anwar


Perdana Menteri Ke-Enam Malaysia manjadi kerusi hangat. Perbicaraan peralihan kuasa sungguh kelihatan tidak nampak untuk dihentikan. Ketaraan ini jelas ditunjuk samada dari dalaman dan luaran UMNO.

Barangkali perkara ini juga meletakkan Malaysia pada satu suasana politik yang tidak stabil. Kedudukan Perdana Menteri kini sudah ada usaha untuk diambil dari Abdullah tambahan pula beliau komited dengan plan peralihan kuasa. Menurutnya dahulu, peralihan kuasa akan berlaku pada tahun 2010 tetapi sekarang ketetapan peralihan kuasa itu menjadi fleksibeliti.

Anwar, Ketua Pakatan Rakyat terus meyakinkan rakyat akan majoriti Parlimen dalam gengaman mereka. Kehendak ini hendak sahaja disuarakan melalui sidang khas di Parlimen tetapi seperti dijangkakan, tidak semudah itu untuk Abdullah menyetujui cadangan itu.

Cakap-cakap ini semakin hangat. Ada cerita pula bahawa satu perjumpaan tertutup diadakan antara pihak pembangkang dan kerajaan dalam usaha membuat usul undi tidak percaya. Selain itu, ada juga cadangan yang mahukan campur tangan dai pihak Istana bagi mengatasi kuasa eksekutif Perdana Menteri itu.

Dari segi tempoh masa, tempoh yang dikenakan oleh Pakatan Rakyat lebih singkat dari tempoh peralihan kuasa UMNO. Bagi Pakatan Rakyat, peralihan kuasa mesti dicepatkan seboleh-bolehnya sebelum raya memandangkan kosentrasi hala tuju negara terjejas. Ini dapat dilihat kepada penggunaan ISA, pertukaran jawatan Menteri Kewangan dengan Menteri Pertahanan, dan ekonomi antarabangsa yang meruncing memungkinkan kegagalan Malaysia untuk berhadapan dengannya.

UMNO di peringkat bahagian jelas menzahirkan pandangan berbeza. Ada yang mahukan disegerakan plan itu dan ada yang masih terus komited pada tahun 2010. Mereka yang juga suara akar umbi UMNO nyata sudah tidak sekata. Jawapan yang paling sesuai ialah mengadakan undi kepada Presiden. Inilah satu petaka buat imej Abdullah dalam membawa UMNO dan negara apabila wujud keadaan seperti tadi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan