Follow je lah..


Jumaat, 9 Mei 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین-٥

Perpisahan yang sebenar ialah apabila kita diasingkan ahli syurga dari ahli neraka. Perpisahan itulah yang meletakkan dua darjat, iaitu darjat syurga dan darjat neraka. Ahli syurga dan ahli neraka yang berpisah tidak akan mempedulikan lagi sesama mereka kerana ketentuan telah ditetapkan oleh Tuhan.

Apabila jasad disemadikan di dalam perut bumi, itu hanyalah perpisahan yang sementara. Hanya amalan yang boleh menyatukan dua insan yang telah berpisah selepas kematian. Jika ada anak atau ahli keluarga yang ditinggalkan, dan ketika itu kita telah mati, kita tahu bahawa mereka berada dalam kesedihan dan ada juga yang menangis.

Namun tangisan dan kesedihan adalah sementara. Apabila suria terbit dari timur, maka bumi bercahaya kembali mengganitkan kegelapan. Harta milik kita telah diagihkan, nama digugurkan dalam senarai jawatan, dan yang tinggal hanyalah gambar yang di simpan di dalam almari.

Sayang sekali harta yang banyak tidak dapat menemani kita di alam perpisahan itu. Tiada hiburan dan tiada rakan taulan yang dapat mengisi masa lapang kita di alam perpisahan itu. Mengharap hanya kepada doa anak dan amalan kebaikan yang telah diajar atau harta yang telah dilaburkan untuk saham akhirat.

Kita yang mati, dihantar ke sebuah alam yang lain. Bukan kita yang mahu meninggalkannya tetapi kitalah yang ditinggalkan selepas tamat majlis pengkebumian. Perlahan derap tapak kaki meninggalkan rumah baru kita lalu mereka makin lama hilang dari pandangan. Suasana di atas kubur kembali menjadi sunyi dan sepi.

Bilakah kita akan bertemu lagi di saat ini? Kita sentiasa mengharapkan pertemuan untuk kita hidup kekal selamanya. Kita hendak bertemu dan bertanya khabar disamping menikmati hidangan yang tidak pernah kita dapati di alam kehidupan sebelum ini. Pastikan tiba saat itu pada masanya. Nantikanlah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan