Follow je lah..

Ahad, 4 Mei 2008

Barang Senang Naik, Gaji Susah

Sekarang ini seumpamanya tidak tahu mahu makan apa lagi demi menjimatkan wang pendapatan yang tidak naik-naik lantaran kenaikan harga barang. Makan nasi, beras naik harga, makan mee, mee pun naik harga, makan roti? Tepung gandum memang dah lama naik dan mamak roti canai pun sudah kaya-raya.

"Saya juga merasa dukacita dgn kenaikan harga runcit beras untuk 10 kg. minggu lepas saya beli beras jati tempatan dgn harga RM23,90mmsenalam saya lihat harganya RM28.00...saya terpakasa menukar keberas yg kurang baik dgn harga 24.00/10kg. disinilah saya melhat BN telah gagal untuk melawan kenaikan harga bagi membela nasib rakyat yg sejumlah besarnya adalah berpendapatan rendah. olih itu saya berharap rakyat sedar perkara ini dan sama-sama kita nilai kembali peranan BN ini."- Mamat

"Saya ebagai pemborong beras bumiputra islam ingin menyatakan harga beras yang ada sekarang tak kekal di jangka akan naik lagi minggu depan atau 2 minggu lagi dalam 1kg 20-30 sen lagi,ini di sebab kan bernas tidak mengeluarkan lagi beras tempatan 15% kerana kerajaan tidak benarkan bernas naik harga untuk beras tempatan,pengilang -pengilang padi swasta sekarang tidak keluar beras kerana mereka merasai harga beras munkin bole naik lagi ....bila nak reda aku rasa selagi bernas tak main kan peranan utama dia supaya memberi beras sebanyak munkin oleh pemborong ,selagi tu harga beras masih naik"- Pencai

Dua keluhan di atas adalah keluhan rakyat yang mungkin tidak dirasai oleh golongan elit seperti golongan atasan BN. Mereka yang hidup selesa dan mewah mana mungkin merasai setiap keperitan hidup golongan bawahan. Namun bagi mereka (pemimpin BN) hanya mampu berdegar-degar kononnya memperjuang nasib rakyat.

Inilah hadiah dari BN atas kejahilan pengundi BN juga. Permintaan gaji minimum RM900 telah ditangguhkan atau dalam bahasa pasar kita katakan "nanti dulu lah". Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) terus melahirkan kehampaan atas penangguhan tuntutan mereka itu. Tanggal 7 Mei 2008 nanti, Parlimen sekali lagi akan mecatat sejarah apabila mereka berhasrat untuk mengadakan bantahan di sana. Tahniah.

Kata Dolah sambil memerli, MTUC boleh buat demostarsi walaupun 100 kali, tapi gaji tidak akan naik juga. Inilah ketegasan seorang Perdana Menteri dengan harapan moga-moga Dolah tahulah apa padahnya berkata demikian.

Pada masa yang sama, projek yang berjuta hingga berbilion ringgit boleh diluluskan dengan serta merta. Projek kereta api di Terengganu mencecah RM 990 juta dan isteri Khir Toyo di dakwa mengambil RM 9.9 juta dengan mudah diperuntukkan dan dihabiskan. Tetapi permintaan gaji minimum RM 900 ini, agak sukar diluluskan dan banyak pula karenahnya.

Kehidupan di kota raya jika berpendapatan RM 900 umpama cukup-cukup makan sahaja. Tetapi itupun 'Alhamdulillah'. Maka demikian rakyat boleh bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan jika diluluskan kerana sekurang-kurangnya kos hidup diringankan sedikit. Permintaan MTUC itu adalah permintaan rakyat Malaysia tetapi bagi mereka ia tiada keutamaan. Nanti dulu lah!..


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan