Follow je lah..

Khamis, 10 Januari 2008

Yang Pertama dan Yang Terakhir


1 Muharram 1429 Hijrah......
Dalam kehidupan insan Islam yang beriman kepada Allah adalahi paling indah berada dalam keadaan sujud kepadaNya. Sujud dalam erti kata mematuhi perintah dan laranganNya. Sungguh benar peristiwa seorang muslim mati dalam keadaan sujud. Ia menjadi pilihan di hati sanubari seorang mu'min.

Perjuangan untuk bergelar mu'min adalah sukar. Namun ia bukanlah alasan untuk kita terus duduk dalam kekufuran dan kemaksiatan. Kegelapan perlu diterangi seperti si buta yang menghendaki dicelikkan matanya agar mudah ia menyusuri kehidupan ini.
Saya berasa insaf melihat keadaan diri jika ditarik oleh Allah akan nikmat penglihatan.. Nah,Terpaksa berjalan di dalam kegelapan dan tongkat menjadi kawan yang rapat.
Mujurlah buta di dunia masih lagi mempunyai tongkat untuk berjalan ditambah lagi ada tangan yang mulia mebimibing si buta itu. Jika diakhirat mata dibutakan, apakah mampu untuk kita mencari tongkat dan meminta pertolongan orang lain? Ya Allah, sungguh rugi nya diri ini.

"Dan barangsiapa yang buta (hatinya) di dunia ini, niscaya di akhirat (nanti) ia akan lebih buta (pula) dan lebih tersesat dari jalan (yang benar)." al-Israa' :72

Ya Allah, aku memohon agar tidak dibutakan mata ini di dunia dan di akhirat... Ya Allah, mata ini banyak berdosa pada Mu, Ya Allah..


"Maka rasakanlah azab-Ku dan ancaman-ancaman-Ku" al-Qamar:39

Hanya sujud penawar jiwa dan penjamin kebahagiaan. Semasa di alam Roh, kita sudahpun berjanji untuk sujud pada Allah. Itulah seawal-awal perkara dalam rangka hayat kita. Semoga jiwa ini akan berakhir jua di dalam sujud kepada Allah.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan