Follow je lah..

Selasa, 26 Februari 2008

Antara bingung dan menentang!


Beberapa hari lalu dua respon telah diterima berkisar ketidak puashatian mereka. Sekadar untuk menjadi renungan dan muhasabah semula dalam diri sendiri, saya lahirkan dalam penulisan blog saya sebagai iktibar dan penjelasan buat semua.







Respon 1:

>Dude, please stop all the political bullshit on friendster bulletin. Enough to read it at your blog.
>Grow up. Focus on your study first, and then you can start to change the world!
>Thank You. Assalamualaikum.

>Assalamualaikum...
>People always complaint, but seldom to contribute. That is the simpliest thing I can describe on >what are u doing rite now. Keep on complaining and complaining lead u to nowhere.
>P/S I prefer to use message mode, for your eyes only to read. No need to publicly write it at >Comment. What r u trying to prove? 'Perjuangan' tu x semestinya untuk ko tunjuk-tunjukkan >dan bangga-banggakan.
>Tq. Sorry for everything.

Respon 2:

>salam...adakah umat islam diajar untuk mengutuk sesama islam?
>knp tok guru sanggup menggelarkan ahli umno sebagai orang utan? adakah islam mengajar sedemikian?
>adakah islam mengajar umatnya supaya mendoakan kecelakaan umatnya yang lain hanya kerana berbeza politik?
>AKU BINGUNG....


Selagi darah mengalir, selagi itulah perjuangan akan berterusan. Bagi responden 1, ayat-ayat bersifat provokasi dan busuk beliau terhadap diri saya mencerminkan penampilan, pemikiran, dan perangai dirinya itu sama seperti ayatnya. Namun, saya menerima dengan hati sejahtera dan mendoakan agar hatinya tenang.

Ingin saya jelaskan, kehancuran Bani Israil adalah kerana mereka tidak menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran (amar ma'ruf nahi munkar) sesama mereka. Setelah ALLAH memberi nikmat kepada mereka, mereka tidak bersyukur malah melupakan segala nikmat yang yang diberikannya. Kemungkaran yang paling besar adalah syirik kepada ALLAH. Apabila seseorang tidak lagi menjadikan ALLAH sebagai Tuhan yang berhak disembah, maka di saat itulah syirik bermula. Maka setiap orang yang mengaku dirinya Islam, wajib menegur, melarang, dan mengutuk perbuatannya yang dilaknat (laknat=kutuk) oleh ALLAH itu.

Bukan sahaja syirik itu dilaknat, malah semua jenis maksiat adalah sama juga dilaknat oleh ALLAH. Kita memandang serius segala kekufuran atau maksiat yang telah berlaku di negara kita terutama kepada pemimpin negara.Pemimpin negara yang khianat kepada amanah ALLAH yang telah diberikan kepadanya. Pemimpin umpama kepala dan rakyat umpama badan kepada kepala itu. Jika kepala sakit, maka seluruh badan akan lemah. Begitulah ibaratnya apabila pemimpin dengan jelas melakukan kemungkaran, maka tidak hairanlah rakyat juga melakukan kemungkaran seperti pembunuhan, rogol, dan sebagainya.

Oleh itu, kita sebagai umat yang sedar akan kesalahan pemimpin, semestinya menegur dan mengutuk diatas perbuatan terkutuk oleh mereka. Bukan mengutuk peribadinya, tetapi perbuatan atau dasarnya. Politik dan Islam tidak boleh diasingkan. Perbezaan dalam politik adalah disebabkan perbezaan dalam menurut kehendak ISLAM. Di dalam al-Quran sendiri, ALLAH mengutuk kepada manusia yang kufur. Firmannya:

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahaminya dengannya (ayat-ayat Allah) dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keEsaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai."
Al-A'raf:179

Bagi responden 2, Tuan Guru Nik Aziz telah menjawab persoalan 'Orang Utan' anda di sini.

Semoga kecelaruan dan kebingungan mereka diberi pertunjuk oleh ALLAH dan ALLAH mengampunkan dosa mereka. Saya sentiasa memaafkan kawan dan lawan kerana ia adalah sifat bagi ahli syurga.
Hidup ISLAM, musnah kekufuran!

1 ulasan:

jawa berkata...

usah gentar brother hazim, jalan org yg berjuang mmg penuh dgn dugaan. yang penting jgn putus asa. sesungguhnya Allah sentiasa bersama org2 yg benar dan sabar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan