Follow je lah..

Selasa, 27 Mei 2008

Umrah Wida' Tuan Guru

Mungkin ini adalah Umrah Wida'(terakhir/selamat tinggal) bagi Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Beliau yang kini berusia 77 tahun masih tegap dan kuat memikul tanggungjawab sebagai Menteri Besar Kelantan. Jika dibandingkan umurnya dengan umur Mahathir, Tuan Guru lebih muda.

Personaliti Tuan Guru yang serba tawadhu' dan tenang mungkin menjadi salah satu sebab beliau kelihatan lebih matang dari Mahathir. Walaubagaimanapun, tulisan ini bukanlah untuk membandingkan beliau dengan Mahathir.

Umrah dan ziarah selama 15 hari benar-benar mengubatkan kerinduan Tuan Guru yang cukup lama tidak pulang ke 'kampung halaman' . Kesibukan dalam menjalankan tugas sebagai seorang Mursyidul Am dan Menteri Besar tidak menjejaskan kosentrasi beliau dalam melaksanakan ibadah umrah. Beliau mencari damai abadi.

Jemputan untuk menjadi tetamu ALLAH ke Baitullah adalah satu jemputan yang agong. Bukan semua orang mampu untuk menerima jemputan seperti ini sehinggalah ke akhir hayatnya. Bagi mereka yang berkunjung ke Mekkah, sudah pasti meletak jiwanya seperti pada waktu itu adalah waktu terakhir dalam hayatnya. Dalam doa yang terakhir sebelum meninggalkan kota Mekkah, tentunya " Ya ALLAH, mungkin ini umrah yang terakhir dalam hidup hamba Mu ini maka terimalah amalan dan taubatku sepanjang perjalanan ini."

Mungkin ada yang berteka-teki siapakah pengganti Menteri Besar Kelantan. Bagi PAS, siapakah bakal mnerajui negeri Islam ini adalah sesuatu yang amat penting. Sesiapa yang kelak ditaklif sebagai Menteri Besar Kelantan, ciri-cirnya sudah pun ditetapkan hanya pilihan mestilah tepat. Rakyat mendambakan penggantinya yang berwatak seiring watak Tuan Guru atau lebih baik. Kini Kelantan diterajui oleh pamangkunya Husam Musa.

Apabila tiba masanya, pasti Tuan Guru akan pergi jua. Inilah lumrah kehidupan. Jika ini ditakdirkan Umrah Wida' beliau, beliau telah menyaksikan kemenangan dalam lima negeri dan Islam kembali diterima serta PAS menerima sokongan yang padu. Satu detik yang manis. Namun tiada siapa yang dapat menjangakan bilakah waktunya untuk dia 'pergi' walaupun dirinya sendiri. Cuma beribadatlah seperti kamu akan mati esok hari.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan