Follow je lah..

Jumaat, 4 Julai 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین-١٢

Kita boleh membilang hari, bulan, dan tahun umur yang telah kita lalui. Kita meraikan setiap tahun apabila genap setahun usia kita. Dan kita pula menanam azam untuk meniti tahun yang seterusnya.

Dalam membilang hari yang telah kita lalui, kita tidak dapat membilang hari yang bakal kita lalui. Ini kerana tarikh atau masa berakhirnya usia kita tiada sesiapa yang tahu melainkan ALLAH. Urusan ALLAH lah yang mencipta kita untuk melata di bumi ini dan urusan ALLAH jualah yang menamatkan usia kita.

Marilah kita menyerahkan diri sepenuhnya akan hakikat ini. Siapakah kita yang dapat menikmati kehidupan ini jika tidak diizinkan ALLAH? Kehidupan ini adalah pinjaman kerana kita belum dikembalikan lagi. Apabila tiba waktu untuk kita dikembalikan, ingatlah itu adalah amanah.

Sudah menjadi resam, barang yang dipinjamkan dengan baik mestilah dipulangkan dengan baik. Amatlah buruk sikap kita jika kita meminjam dan memulangkan pinjaman itu dengan penuh kelompangan. Itu tandanya, kita tidak lagi amanah.

Apabila tiba waktu kita pergi, pulanglah pinjaman itu sebaiknya. Berikan senyuman pemanis muka dan wajah redup menarik minat empunya pinjaman. Ketika kita meninggalkan alam ini, kita tidak lagi berhutang kepadanya, tetapi kita berterima kasih.

Nyawa yang Engkau berikan pinjaman ini, telah aku gunakan sebaik-baiknya. Kini aku pulang semula kepada Mu dalam keadaan yang baik. Aku mahu berterima kasih, kerana dengan barang pinjaman ini jua, aku beroleh Syurga Mu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan