Follow je lah..


Isnin, 6 Oktober 2008

Akhirnya Ku Undur Jua

Ada cerita-cerita yang memberitahu kemungkinan Abdullah tidak akan bertanding dalam pemilihan bahagian UMNO kali ini. Di sebalik itu juga, ada juga yang menyatakan Abdullah akan terus menjadi Perdana Menteri mungkin sehingga tahun 2010.

Dalam dunia politik, perancangan kadangkala tidak selari dengan tindakan. Tidak hairan jika ada yang merancang untuk sekian waktu dan sekian masa akan berlaku sesuatu, tetapi sebenarnya ia tidak menjadi seperti apa yang benar-benar dikehendaki.

Baik isu tarikh 16 September atau mesyuarat agong UMNO pada hujung tahun ini, pada waktu itu pencapaian yang seperti diimpikan dan dirancang tidaklah seperti diharapkan. Maka begitulah jua, jika Abdullah sendiri menyatakan sesuatu waktu untuk sesuatu tindakan seperti keputusan samada beliau ingin bertanding diberitahu pada esok dan lusa, tidak semestinya beliau terikat dengan waktu itu.

Sudah tentu kita sebagai pemerhati dari golongan rakyat, Abdullah suka membentuk teka-teki pada satu tindakan yang kita anggap sangat penting. Sehingga kini pun, teka-teki bila tarikh sebenar beliau meletak jawatan tidak diberitahu. Cuma yang wujud adalah tanda-tanda atau alamat bagi sesuatu itu sahaja.

Contohnya, jawatan Timbalan Presiden UMNO sudah mula dicabar. Adat sebelum ini di dalam UMNO, dua jawatan tertinggi dalam parti tidak akan ditandingkan atau dicabar. Tetapi apabila ada tindakan mencabar jawatan tertinggi itu, ini memberi makna mungkin ada jawatan kosong tertinggi. Natijahnya sebilangan pemimpin utama UMNO berlumba-lumba bertanding pada jawatan itu. Masih lagi terngiang-ngiang akan lagi kata-kata Presiden mereka iaitu " Saya pantang dicabar!"

Abdullah akan berundur jua. Jika tidak ditekan oleh orang UMNO mungkin beliau akan ditekan oleh seteru politik beliau. Bilakah masanya, corak politik hari ini menampakkan beliau mungkin akan berundur selepas mesyuarat agong UMNO bulan Mac ini. Mesyuarat ini terlalu penting bagi semua ahli UMNO apatah lagi bagi seorang Presiden parti dan bakal-bakal Timbalan Presiden parti terbabit.

Peralihan akan dijangka disaluti dengan kecemerlangan negara pada kelemahan pentadbiran Abdullah. Segala kucar-kacir yang berlaku hampir setiap hari akan cuba dienapkan supaya jelas dilihat pada permukaannya, Abdullah adalah antara pemimpin yang 'baik'.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan