Follow je lah..


Ahad, 16 Mac 2008

Perlis, Kecil-kecil Cili Api

Perlis bukanlah sebuah negeri yang besar seperti Pahang, Selangor, dan Perak. Namun kecil-kecil Perlis adalah kecil-kecil cili api, pedas dan berbahang. Memandang negeri ini kecil, secara logiknya tidaklah begitu sukar untuk mentadbir.Tetapi teori ini tidak tepat bagi menerangakan negeri Perlis Darul Sunnah yang mencabar.

Pada awal-awal lagi sebelum perlantikan calon, ketua-ketua atau pembesar negeri Perlis yang antaranya Shahidan Kasim dan kawannya bagaikan kucing dan anjing. Bercakaran untuk menjadi calon. Alhamdulillah, biarpun mereka bercakaran, tetapi BN Perlis menang juga. Sebahagian penduduk di luar negeri Perlis tidak faham mengapakah majoriti pengundi Perlis masih mahu pemimpin itu dikekalkan dan memberi mandat kepada mereka.

Secara ringkasnya Shahidan Kasim seorang yang mempunyai pengaruh di negeri itu. Shahidan seorang yang aktif dan bersungguh mengambil peluang jawatan jika diberikan kepadanya peluang itu. Samalah juga seperti isu jawatan Timbalan Presiden FAM, beliau menawarkan dirinya. Kini ketika Perlis masih lagi tidak mempunyai Menteri Besar (MB), Shahidan agak galak untuk mendapat jawatan itu. Walaubagaimanapun, sikap Shahidan tidak disenangi oleh kawan dan lawan. Shahidan seperti 'anak manja' Perdana Menteri,seperti sentiasa suka mengendeng di bahu Dolah . Beliau kononya sangat setia kepada Dolah. Sekiranya ada sebarang masalah, beliau sentiasa merujuk Dolah sebagai rujukan utama seperti isu jawatan. Samada jawatan dalam FAM ataupun parti, Shahidan suka menghebahkan kepada umum, dia memerlukan restu dan sentiasa mencari restu Dolah. Dia 'anak' Dolah.

Untuk memiliki kuasa, orang yang berkuasa seperti PM adalah orang yang paling berhak memberi kuasa. Maka tidak hairanlah jika Shahidan sangat akrab kepada Dolah berbanding Menteri Besar lain yang tidak 'manja'. Jika baik dengan Dolah, mungkin Dolah boleh bagi apa yang Shahidan kehendaki tetapi ini hanyalah kemungkinan sahaja. Berhubung isu Menteri Besar Perlis, katanya Dolah telah memberi watikah kepada Shahidan tetapi Raja Perlis tidak memilih beliau sebagai MB dan memilih orang lain iaitu Dr. Md Isa. Shahidan terpaku.

Dolah tidak tahukah Undang-Undang Tubuh Negeri Perlis atau Shahidan yang tidak tahu undang-undang ini siapakah yang berhak memilih MB. Maka Perlis bercelaru dan Dolah dilihat tidak satu cita rasa dengan Raja Perlis kerana berbeza pilihan bakal MB. Akhirnya, Shahidan hilang jawatan MB. Selamat tinggal kepada kerusi eksekutif Perlis dan Shahidan lambai tangan. Selepas ini apakah prospek jawatan kerja yang perlu Shahidan ceburi kita akan lihat. Satu(jawatan) tidak cukup, tambah lagi bagi cukup,dan memang tidak cukup-cukup. Dolah adalah Perdana Menteri.

Mufti Perlis perlu menasihat 'bekas' MB Perlis ini dengan berhikmah agar hatinya redha dan tenang. Sesi kaunseling harus dilakukan mudah-mudahan Perlis bersatu. Semoga Perlis dan rakyatnya terus aman dan kembali kepada ISLAM dan bersama memajukan negara. Hidup MB Perlis, Hidup Mufti Perlis!

"Selamat Tinggal MB. Saya Tak Dapat"

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan