Follow je lah..

Jumaat, 16 Mei 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین-٦

Sekali bala turun ke ruang alam ini maka sesiapa sahaja boleh mengena. Tidak kira tua atau muda, berdosa atau tidak berdosa smuanya sama sahaja. Kedahsyatan malapetaka yang telah berlaku kurang dalam dua minggu di China dan Myanmar, memberi pengajaran.

Atas itulah tujuan bala supaya manusia dapat mempelajarinya. 8000 sehingga 10000 orang telah tebunuh dalam kedua-dua bencana ini. Sebidang padang bola sudah pasti tidak dapat memuatkan kesemua mayat ini untuk dikuburkan tetapi memerlukan sebuah kota sebagai kubur!

Gambar yang pertama di atas adalah gambar menunjukkan bangunan yang runtuh ekoran gempa bumi 7.8 skala Ritcher di China. Tiada sesiapa yang dapat menahan batu besar jatuh ke bumi membungkus ratusan dan ribuan mayat. Usaha mencari dan menyelamat berapa peratuskah dapat membantu yang terperangkap jika keadaan makin sukar hari demi hari.

Keadaan sama di Myanmar tetapi bentuknya berbeza. Gambar kedua ialah gambar seorang anak yang tidak berdosa merenung jauh nasib dirinya yang mungkin telah hilang ibu bapa dan rumah untuk bermain. Lihatlah rumahnya di belakang yang ranap. Aduh, tersentuh jiwaku.

Bersabarlah atas segala ujian ALLAH dan ALLAH tidak akan mensia-siakan kesabaran kita. Sampaikanlah berita gembira ini kepada orang-orang yang sabar. Mudah-mudahan terubat jiwanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan