Follow je lah..

Jumaat, 23 Mei 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین-٧

Menziarahi kubur adalah cara yang paling baik untuk mengubati kerasnya hati yang mana tidak mungkin dilembutkan dengan cara yang sebelumnya. Kehadiran seseorang ke kubur akan memberi pengajaran serta kesan yang cepat kepadanya.

Menghadirkan diri untuk menziarah perlu menghadirkan hati bersama. Mudahan-mudahan hati akan tersentuh dengan tanah yang dipijak kerana kelak tanah inilah yang akan menjadi 'rumah' bagi insan.

Rasulullah pernah bersabda "Ziarahilah kubur, kerana ia akan mengingatkan mu kepada kematian" (Muslim)

Perhatikanlah semua manusia, perjalanan mereka di atas bumi akhirnya akan berakhir di dalam kubur. Maka insan yang manakah dapat melarikan diri dari kematian, hatta Firaun yang mengaku dirinya Tuhan, pun dicabut nyawanya.

Ar-Rifa'i berkata " Setiap orang yang takut kepada sesuatu pasti akan menghindar, kecuali kubur. Tiada orang yang takut kepada kubur, kecuali ia akan datang kepadanya. Ia selalu menunggumu tanpa kenal jemu. Dan engkau akan masuk kepadanya, tanpa pernah kembali selama-lamanya."

Mari kita merenung, nasib saudara kita ini,
  • Dahulunya ia begitu menikmati pemandangan yang dilihat, kini matanya telah tertutup.
  • Dahulu perkataannya fasih, kini cacing tanah telah memakan mulutnya.
  • Dahulu ia tertawa, kini giginya hancur terbenam tanah.
Fikirkan dan renungkanlah nasib saudara kita ini dan ingat jua yang kita juga adalah bakal menghadapinya pada bila-bila masa. Wallahua'lam.

-Isi dipetik dari buku Malam Pertama Di Alam Kubur

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan