Follow je lah..

Jumaat, 5 Disember 2008

Hari Raya Aidil Adha

Tiada pengorbanan yang paling besar melainkan pengorbanan untuk Islam. Kita mampu berkorban masa untuk kerjaya dan pelajaran sebegitulah jua kita harus mencari ruang untuk berkorban demi agama.

Hari Raya Aidil Adha ini adalah sebuah hari yang mengingatkan semula kita kepada peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim. Baginda membuktikan bahawa hubungan darah dalam kekeluargaan seperti isteri dan anak-anak tidak dapat mengatasi kepentingan suatu perintah ALLAH.

Selain itu, pada perayaan ini jugalah umat Islam berhimpun di kota Arafah, Mekah, dan Madinah. Lautan umat Nabi Muhammad bertemu di suatu tempat demi memenuhi perintah ALLAH jua. Sekiranya dilihat lautan umat manusia itu sekuat perpaduan umat Islam, kita dengan izinNya mampu menguasai dunia.

Pada masa yang sama, umat Islam di tempat lain menyembelih haiwan seperti unta, lembu, kambing dan sebagainya sebagai melaksanakan perintah ALLAH. Daging yang dilapah akan dibahagikan secara adil dan di infaq kepada golongan yang miskin. Natijahnya semua umat Islam samada miskin atau papa pasti dapat bergembira kerana menikmati rezqi ALLAH yang Maha Luas.

Sujudterakhir merakamkan terima kasih kepada semua pembaca dan salam Aidiladha. Blog ini akan bercuti selama seminggu dan sebarang kelemahan amat dikesali. Suburkan kasih sayang dan semaikan akhlak mulia. Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan