Follow je lah..

Rabu, 25 Februari 2009

Bom Jangka Untuk BN


Kini sudah pasti ada pilihanraya pada bulan April, suatu perang politik yang dikira sengit juga. Dalam perkiraan kini sudah ada dua bukit dan satu batang. Iaitu Bukit Gantang, Perak, Bukit Selembau, Kedah dan Batang Ai, Sarawak. Namun, mungkin juga tidak dinafikan ada lebih tiga pilihanraya buat masa ini. Kemungkinan itu ada di pilihanraya di Bukit Lanjan dan di Negeri Perak seluruhnya.

Yang pasti, ada tiga tempat sekarang. Antara tiga tempat itu, yang menjadi perhatian tentunya kerusi Parlimen Bukit Gantang dan barulah Bukit Selembau seterusnya Batang Ai. Dengan melihat senario atau suasana politik negara, politik hampir kucar-kacir. Puncanya ialah dari Barisan Nasional.

Kalau di Perak, rakyat bangkit memarahi BN. Tambahan pula dalam satu kajian, rata-rata rakyat tidak bersetuju dengan cara rampasan kuasa yang dilakukan BN. Sekarang kita sudah ada senjata untuk menyerangnya. Senjata yang bernama bom jangka.

Lihatlah bagaimana satu persatu perangkap yang mereka pasang buat Pakatan Rakyat, hari demi hari akan memakan mereka sendiri. Jikalau difikirkan secara bernas, untuk menghadapi 3 pilihanraya ini, persiapan paling utuh mesti digerakkan tidak kira PR ataupun BN dalam bulan Mac.

SPR yang memilih bulan April sebagai pilihanraya kecil secara serentak bagi dua bukit tidak akan memberi apa-apa manfaat yang besar kepada BN pun. Ini kerana BN atau UMNO pada masa ini sedang sibuk dengan pemilihan calon. Mereka berebut di dalam parti (pemilihan calon) dan di luar parti (calon pilihanraya kecil). Maka apakah keyakinan mereka untuk memberi kosentrasi seratus peratus pada tiga pilihanraya kecil nanti yang pasti pada masa yang sama PR memberi perhatian padanya seratus peratus.

Senang kata, BN akan kalah dalam semua pilihanraya kecil nanti. Setuju? Setuju atau tidak itu terpulang kepada masing-masing. Tetapi lihatlah mood negara dan rakyat yang berlaku kini sejak dari PRU-13. Boleh jadi sebarang bentuk serangan politk dari BN itu kepada PR akan menguntungkan PR sahaja.

Pilihanraya kecil ini sebenarnya tidak kecil. Ia seumpama bom jangka (tetapi bukan C4) yang akan meledak. Jika BN kalah, dan ketika itu Najib sebagai Presiden partinya, beliau mesti meletak jawatan Presiden itu sepertimana yang telah mereka lakukan kepada Abdullah. Setuju?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan