Follow je lah..

Ahad, 22 Februari 2009

SPRM X BPR = 2 X 5

'Saya yang menurut perintah'. Dahulu namanya Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sama pedomannya di mana ada selagi di bumi Malaysia. Inilah cerita sebuah keluarga yang taat atas nama 'saya yang menurut perintah'.

Adik beradik SPRM ini ialah SPR dan PDRM. Semuanya mereka hanya menurut perintah. Apabila melakukan sesuatu, penguatkuasaan umpanya, pekerja bawahan dia akan menjawab " ini arahan dari pihak atasan / saya menurut perintah". Taat biar bertempat, taat kepada makhluk selagi mana tidak menyuruh kepada perkara yang maksiat dan mungkar.

Boleh jadi mungkar itu kerana cenderung kepada orang yang zalim. Menuduh orang itu kononnya ada rasuah. Tidak apalah jika itu kerja mereka, iaitu menguatkuasakan undang-undang. Akan tetapi apabila tindakan dilakukan dengan memilih bulu, asyik-asyik Pakatan Rakyat yang dibantai, ini apa kes?

Kadang nampak mereka ini macam berpakat dengan kerajaan BN dan sememangnya banyak kita nampak kecenderungan mereka ke arah BN. Apakan daya, kami makan gaji dan kami menurut perintah. Sikap tidak profesional dan pilih bulu amatlah berleluasa dalam arena politik negara. Jika mereka berterusan sebegini, kelak ia bakal mengancam kestabilan negara.

Ketua SPRM ini ialah Ahmad Said Hamdan yang sudahpun main gertak-gertak dengan MB Selangor. Belum habis nak main gertak, anak beliau sudah kena tangkap oleh polis Australia atas sebab seludup pornografi. Nah, Tuhan dah tunjuk siapa sebenarnya yang betul dan siapa yang buruk. Kalaulah Ahmad Said Hamdan ini buat kerja betul-betul, kan dapat rezqi berkat dan anak-anak pun tidak buat malu muka mak bapak.

SPRM harapan yang Di-Pertuan Agong. Buat kerja betul-betul bukan hanya rebranding dan kobar-kobar. Buanglah otak lama ganti otak baru. Buat kerja untuk negara kerana rakyat bukan buat kerja kerana menurut perintah. Dah jadi suruhanjaya buat kerja hendaklah berjaya.

Siasat siasat Pakatan Rakyat juga, tapi UMNO jangan di lupa. Tangkap yang rasuah dua tiga ratus ringgit tapi yang berbilion-bilion dan berjuta ringgit duit rakyat senyap macam tak salah. Kalau nama pencegah, ingatlah mencegah itu lebih baik. Bukan dah buat rasuah baru nak cegah, baik tak payah letak nama pencegah. Nak letak nama apa pulak ya selepas ini?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan