Follow je lah..


Isnin, 20 Julai 2009

Wujudkah Pembunuhan Politik

Negara Malaysia aman, tidak seperti di Indonesia yang sering mengalami situasi agak meruncing sehingga terjadi pembunuhan melalui pergaduhan kaum ataupun siri letupan. Keadaan ini jika berlaku pasti mencemaskan semua pihak namun Alhamdulillah, ia masih belum berlaku di sini. Letupan yang berlaku di Jakarta dua tiga hari lalu, merupakan satu lagi tekanan kuat ke atas keselamatan negara.

Kejadian kematian sentiasa berlaku di Malaysia. Kematian yang berkait dengan politik merupakan kematian yang sering dibincangkan dari aspek ketelusan pengendalian kes itu. Samada kematian itu satu kemalangan atau mengejut, apabila dicampuri urusan politik, kes akan menjadi panjang.

Perkara yang selalu menjadi perhatian ialah penyisiasatan. Walaupun polis atau SPRM ada melakukan siasatan, tetapi sesetengah pihak mahu menubuhkan suruhanjaya. Secara tidak langsung, ini akan merendahkan sedikit imej unit itu. Kadangkala, termasuklah institusi kehakiman itu sendiri adanya pertikaian.

Kesimpulannya manusia mahu berbalik dan menuju kepada keadilan. Agak sukar di Malaysia ini untuk memenuhi tuntutan keadilan itu kerana dalam keadaan yang kompleks, ada beberapa hal kuasa perundangan tidak dapat menembusinya.

Kematian yang penuh misteri perlu dileraikan kemisterian itu. Jika tidak ditakuti, akan berlaku lagi siri-siri kematian yang sangat dirahsiakan dan tanda tanya. Sesiapa sahaja boleh menjadi mangsanya tetapi kita ingatkan, negara kita tidak harus ada pembunuhan berbau politik.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan