Follow je lah..


Rabu, 28 Oktober 2009

Rakyat Trauma 1Malaysia


Kuala Dipang menjadi kawasan tragedi di mana sebuah jambatan tergantung runtuh. Menurut saksi, kejadian berlaku kerana ada budak yang bermain dan melompat-lompat. Walaubagaimanapun itu bukanlah faktor utama kerana sememangnya budak begitulah perangainya.

Atas nama Perkhemahan 1Malaysia beberapa sekolah telah dipanggil untuk menyertai kem ini. Kem yang disertai dikalangan murid-murid sekolah rendah bukanlah masanya untuk kita melupakan aspek keselamatan terhadap mereka dari setiap sudut.

Jika 22 orang murid sudah terhumban dalam sungai yang berarus deras itu, maka 44 orang ibu bapa pula menjadi resah gelisah. Selain itu kejadian malang ini memberi tamparan hebat dari pihak ibu bapa kepada peganjur perkhemahan itu malah boleh dibawa ke mahkamah untuk disaman. Penganjur mesti bertanggungjawab dan membayar pampasan.

Nasi pun sudah menjadi bubur, 2 orang hilang dan seorang telah mati. Mungkin dua orang yang hilang itu dipercayai sudah mati. Kenangan hitam ini akan sentiasa menghantui mangsa yang terselamat setiap kali malam yang hitam berlalu dan mereka mungkin tidak akan menjejak kaki lagi atas mana-mana jambatan selepas ini ataupun menyertai perkhemahan.

Inilah dinamakan trauma. Jika mereka trauma dengan insiden sedemikian, rakyat pula trauma dengan nombor 1 atau 1 Malaysia kerana teringat kejadian menghayat hati dan meragut nyawa. Setiap kali sebut 1Malaysia, teringat 1jambatan di Kuala Dipang!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan