Follow je lah..


Jumaat, 15 Februari 2008

Kesedaran Rakyat Meningkat


Benarkah di dalam politik, jika kita terlalu benar lagi jujur kita akhirnya akan mendapat kerugian? Apakah berkata benar itu terlalu sukar sedangkan menegakkan benang yang basah adalah lebih sukar? Sekiranya dilihat dalam kes Soi Lek, beliau telah bersikap jujur dan akhirnya terpaksa mengundur diri dari politik. Adakah ini risikonya jika bersikap jujur?

Kini rakyat semakin sedar dan mengetahui keadaan politik di Malaysia. Usaha-usaha untuk melindungi kelemahan BN secara berbohong atau putar-belit dalam pentadbiran telah melemahkan lagi BN tanpa mereka sedari.

"Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya."
(Al-Baqarah:9)

Kesedaran rakyat yang paling besar dapat dilihat menerusi perhimpunan BERSIH sebelum ini. Kita telah berjaya menyampaikan mesej kepada negara sekali gus meningkatkan kesedaran rakyat negara ini untuk terus menjaga Malaysia dari terus ranap oleh kezaliman. Semua kaum seperti Melayu, Cina, India, dan lain-lain jelas menunjukkan negara perlu mengalami reformasi kerajaan. Tanah rakyat yang dirampas, harga barang yang naik, kebajikan rakyat yang terabai sebagai bukti bahawa legasi BN perlu ditamatkan. Rakyat tidak mudah dibodoh-bodohkan mahupun ditipu seperti yang mereka sangkakan. Modal insan sudah tidak bermodal lagi kerana mereka sendiri sudah tiada modal dan mengecewakan.

Najib pula sering menakutkan rakyat dengan agenda Negara Kebajkan yang dibawa oleh PAS bahawa sekiranya ia dilakukan negara akan bankrup. Inilah sahaja teknik difensif yang boleh dilakukan oleh Najib bagi menyatakan bahawa BN terlebih dahulu menjadi juara dalam memperjuangkan kebajikan rakyat. Beliau seharusnya tahu bahawa korupsi yang dilakukan oleh mereka lebih lagi meranapkan ekonomi dan menjadikan rakyat bankrup. Lihat bank-bank seperti Bank BCB (kini CIMB) dan Takaful (kini etiQa) yang tidak wujud lagi di Malaysia kerana bankrup.

Kita tidak menafikan BN ada menjalankan usaha menjaga kebajikan . Namun BN terlupa, kebajikan bukanlah hanya terletak pada pemberian material semata-mata seperti membina jalan dan memberi wang ehsan, sebaliknya kebajikan adalah memelihara dan memuliakan manusia supaya membetuk insan berjaya. Tetapi kini mengapa masih banyak lagi masalah sosial yang tidak henti-henti membawa malapetaka. Sambutan di malam hari bagi tahun baru dan kemerdekaan umpamanya telah banyak kali menjahanamkan anak-anak melayu. Anak melayu terus rosak mindanya dan terhapus kesopanan di bawah BN.



Undi anda, bakal mengubah nasib mereka dari batil kepada benar.
-Undilah Barisan Alternatif (BA)-

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan