Follow je lah..


Rabu, 6 Februari 2008

Jangan Lupa Jasa BN

Dari beberapa hari yang lepas dalam sebuah akhbar utama sebuah artikel bertajuk 'Jangan Lupa Jasa BN' telah diterbitkan untuk bacaan ramai. Pemerintahan di bawah kuasa BN sudah menjangkaui 50 tahun. Jika diibaratkan dengan seorang pekerja, jasa pekerja itu terhadap khidmatannya selama 5o tahun sangatalah banyak. Ini bererti separuh abad dalam hidupnya telah mengabdikan diri kepada kerjaya pekerja itu.

Setelah BN melalui 50 tahun, kejujuran dalam memberi khidmat kepada rakyat dipertikai. Mungkin pada permulaan pemerintahan agak memuaskan, tetapi setelah masa berlalu, BN semakin tempang akibat daripada kepimpinan yang penuh masalah.

Sungguhpun kini BN melalui satu masa yang agak sukar, namun media-media utama seperti RTM1, RTM2, TV3, Utusan Melayu, Berita Harian, dan banyak lagi menjadi hijab kepada segala ketempangan BN. Setelah media dikawal, maka maklumat yang akan diterima oleh rakyat bersifat terhad dan kurang jelas. Malah, tatkala pilihanraya semakin hampir, media akan turut sama menjadi lidah BN bersama berkempen. Dalam perkara ini, bagi mengelakkan media sebagai berat sebelah, sekali sekala, paparan berkaitan BA akan disiarkan juga tetapi peratusnya adalah kerdil.

Tekanan BN terhadap rakyat dari pelbagai aspek seperti media, polis, permit, dan kakitangan kerajaan sebenarnya menambahkan lagi kekeruhan pilihanraya dan mengekang demokrasi. Inilah jasa yang kini patut dilupakan oleh rakyat. Dibawah kepimpinan BN, beberapa persoalan ini harus diiringi ketika memikirkan jasa BN dan kesemua isu-isu ini wujud ketika pemerintahan BN:

1.Islam Hadhari:
Kini Islam Hadhari yang dilaungkan hanya jelas lihat pada soal ilmiah, Perkampungan Hadhari dan sebagainya. Soal aplikasikan Islam dalam sistem hampir tiada contohnya kilang arak dan kandang babi dibela rapi. Umat Islam terasa tertekan oleh kerana kemungkaran masih banyak seperti kes maksiat. Nasihat Mufti berkaitan isu murtad tidak diendahakan dan nyata Ayah Pin sehingga kini belum ditemui.

2.Chua Soi Lek:
Selepas beliau mengaku bersalah, kabinet BN tidak memberikan sebarang tindakan tatatertib seperti pemecatan. Sebaliknya dalam tempoh 24jam, beliau sendirilah yang meletak jawatan. Ini menunjukkah seolah pucuk pimpinan tidak tegas dalam hal etika seorang menteri. Manakala pihak media BN pula terus mendiamkan isu ini selepas bermulanya kes kehilangan Sharlinie.

3. Kelemahan JKR: Jambatan rosak, isu kulat di hospital, harga tol naik dan siling runtuh.

4. Pendidikan: Berkaitan yuran sekolah, PTPTN, dan biasiswa.

5. Kepenggunaan: Harga minyak, elektrik, dan barang naik. Kekurangan tepung, minyak masak dan sebagainya.

6. HINDRAF

7. IFC

8. Mahkamah: Kes Altantuya, video Linggam, dan Lina Joy.

9. Hiburan: Rancangan hiburan terlalu banyak seperti AF1sehingga 6,GangStarz, Malaysia Idol, Sehati Berdansa, One In A Million, Raja Lawak Astro, Jom Heboh, Mentor, Hitz 1, Bintang RTM, Anugerah Juara Lagu, AIM, dan lain-lain lagi.

Saudara, masih banyak lagi yang hendak kita ketahui untuk memikirkan jasa sebenar BN ini. Dari segi rasuah dan korupsi memanglah terlalu banyak. Ini terlibat kes pembelian kapal selam umpamanya. Silalah membongkar sendiri dan usah diri diselebungi misteri.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan