Follow je lah..


Ahad, 3 Februari 2008

Terengganu Juara Bina Masjid


Biarlah Terengganu menjadi juara dalam mendirikan masjid terbanyak berbanding dengan negeri lain. Hulubalang negeri itu, Idris Jusoh bagaikan cukup teruja apabila berjaya melaksanakan impiannya membina 62 buah masjid di bawah penggal pemerintahannya (BN). Kemudian ditambah lagi dengan projek Taman Tamadun Islam (TTI) RM2.5 juta yang dibina tersergam indah di Pulau Wan Man memembuktikan bahawa betapa kerajaan negeri kepimpinannya bersungguh dalam memajukan negeri tersebut.

Barangkali inilah negeri Islam contoh kerajaan BN yang dijanjikan. Masjid akan dibina lebih hebat dan banyak. Jika difikir dengan teliti nilai RM2.5 juta adalah satu nilai yang banyak malah wang sebanyak itu masih diperlukan oleh rakyat. Adakah wajar wang yang sebanyak itu dilaburkan dalam industri pelancongan semata-mata? Sekiranya tindakan ini tidak wajar, lama-lama kelamaan tempat perlancongan seperti TTI akan memberi kerugian kepada kerajaan oleh kerana sambutan yang dingin.

Sekalipun banyak masjid dibina, kehadiran muslimin ke masjid kurang memuaskan. Lihat sahaja masjid-masjid tersohor di Malaysia seperti Masjid Negara, Masjid Putrajaya dan sebagainya, bilangan para jemaah adalah terlalu kecil. Maka kesungguhan kerajaan masih tidak tercapai sekiranya kerajaan tidak pula menyeru rakyat dan dirinya untuk mengimarakkan masjid setelah masjid yang indah dibina.

Sekiranya kita lihat secara rambang masjid di Terengganu, terdapat juga sebahagian masjid yang memerlukan peruntukan untuk membaik pulih kemudahan-kemudahan seperti Masid Kuala Ibai. Masjid yang telah dibina perlulah diselia dahulu dan janganlah terburu-buru untuk membina masjid baru. Strategi BN-Terngganu ialah memastikan hati rakyat terpikat apabila masjid banyak dibina dan jelas ketika ini perlancaran TTI di dalam bahang pilihanraya.

Masjid yang dibina oleh BN adalah untuk menarik hati rakyat agar terus mengekalkan kuasanya dan memajukan industi perlancongan dan bukan lagi sebagai syiar Islam serta menambahkan lagi keimanan rakyat. Biarkan masjid banyak tetapi kurang jemaah adalah satu kesilapan. Kesilapan ini tidak akan berlaku jika BN terus mengajak rakyat memanfaatkan masjid.

Hakikatnya, ada masjid yang telah diikat hidungnya. Majlis Ilmu dipantau dan beberapa guru agama digantung kerana berbeza pandangan politik. Bukan setakat itu, di Terengganu jugalah Masjid Bujal, Kemaman dirobohkan. Penghinaan dan kezaliman terhadap umat Islam ini tidak dapat menutup pekong di dada mereka sekalipun terbinanya Masjid Kristal yang menjadi kemegahan . Biarlah Tuhan yang memberi pengajaran.


"Di antara tanda-tanda dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megah dalam mendirikan masjid"
(Hadith Riwayat Nasaie)


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan