Follow je lah..


Jumaat, 13 Jun 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین- ·١


Tidak sama sekali pengalaman berada di dunia dahulu dan kini berada di alam kubur. Dahulu aku bebas bergerak ke mana sahaja arah yang ingin ku kehendaki tetapi sekarang di sinilah sahaja aku berada. Tempatnya yang muat-muat sekujur diriku.

Dahulu aku boleh tidur lasak di atas tilam. Apabila atas tanah kini, badan sudah dibedung dengan kain putih dan tempat pula sempit. Apabila dihimpit, tulang rusuk ku bersilang-silang dan bertautan. Sangat ngeri pengalaman ini.

Siang dan malam bagi ku sama sahaja. Tiada langsung lubang yang mampu untuk ku mengintai siang atau malam di luar sana. Di sini hanya sentiasa gelap gelita ditambah lagi dengan mataku yang sudah tertutup rapat. Bagaimana untuk ku mendapat cahaya jika beginilah keadaannya.

Aku seorang diri sahaja. Tiada kawan untuk ajak bersembang atau bersiar-siar apatah lagi untuk bermuzik. Tempat ini sangatlah sunyi. Jiran-jiran sentiasa ada tetapi masing-masing sedang sibuk menerima perkiraan amalannya. Kau kau, aku aku.

Sakit sebenarnya sepanjang aku menetap disini. Kesakitan sentapan malakul maut belum sembuh. Itu lah yang paling sakit. Selain badanku menjadi ulaman ulat-ulat dan kadang kala kala jengking, memang terasa kesakitannya.

Dari tanah aku dijadikan kepada tanah aku kembali. Hancur badan dikandung tanah. Dengan keadaan aku sebegini, aku malu untuk berjumpa sesiapa kenalan ku. Lumrahlah, mataku sudah ditebuk, perutku pecah, dan isi badanku terdedah. Ah, aku tidak sanggup lagi menceritakan fizikal aku ini. Biarlah aku di sini. Seorang diri. Tolong!!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan