Follow je lah..

Isnin, 9 Jun 2008

Mogok Mesti Dijalankan


Kenaikan harga minyak tidak hanya dipandang sepi kerana tempiasnya mengena sesiapa sahaja. Sekarang barang-barang sudah naik harga dengan cepat dan kuasa membeli rakyat semakin terhad. Rakyat mula berfikir cara untuk berjimat cermat dan ada juga yang masih marah. Marah kepada Dolah kerana kenaikan harga ini.

Jika dilihat semula, pengumuman minyak adalah langsung tidak profesional. Dolah mengumumkan dalam jangka masa yang rapat antara waktu penguatkuasaannya. Maka rakyat terus menjadi hilang arah terpaksa mengisi tangki minyak dan meninggalkan kerja-kerja lain. Haruslah diketahui pada waktu petang hingga malam, bukan kerja rakyat untuk isi minyak semata-mata kerana banyak komitmen lain. Ada juga kerana beratur mengisi minyak, solat telah diabaikan.

Apabila pesta naik harga barang berlangsung selama 3 hari sejak pengumuman dibuat, barulah Dolah bersama kawan-kawannya mahu merencanakan bagaimana mengurangkan beban rakyat. Inilah satu tindakan yang lambat dan sepatutnya dibincang lebih awal sebelum kenaikan harga minyak. Jelas, menteri-menteri BN tidak terasa bebannya malah cadangan memotong elaun menteri dikira tidak rasional.

Berat tidak sama diukul, tetapi ringan sama dijinjing. Kerajaan mahu rakyat bertenang tetapi ketenangan tiada diarasai. Bahang panas bakaran minyak membakar suasana. Rakyat pasti akan berprotes dan itulah yang sedang direncanakan kni. Kenaikan harga minyak harus dibayar dengan cara ini. Mogok, mungkin salah satu caranya.

Negara-negara membangun rakyat mereka membangun juga akalnya. Tidak berdiam diri jika kepala sudah diketuk. Mogok-mogok yang agak kritikal yang mana pernah dijalankan di luar negara menjadi pemabngunan negara mampu terbantut. Mogok boleh dijalankan dengan cara semua orang tidak berkerja untuk satu atau dua hari. Tanda kita tidak setuju!

1 ulasan:

Danielle_Corleone berkata...

Bukan mogok sahaja bro! kita perlukan lebih dari itu! suara yang boleh memberi pengaruh! apa-apa pun tahniah kerana anda bersuara! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan