Follow je lah..


Rabu, 9 Julai 2008

Sebab Itulah Perlunya Hudud

Ramai orang hebat memperkatakan mubahalah. Tahukah anda apa mubahalah itu sebelum anda terus menjadikan ia sebagai hujah (sila rujuk jihadtegakislam.blogspot.com karangan Pak Syeikh Yussaini). Tidak dinafikan jua, itu juga mungkin menjadi antara satu penyelesaian dalam kemelut ini.

Mubahalah adalah satu idea dari ilmu-ilmu Islam yang begitu luas. Dalam keadaan sekarang ini, Saiful juga beriya-iya hendakkan sangat Anwar bersumpah atas nama ALLAH. Pelik tetapi benar, orang yang menuduh sepatutnya sibuk memberi bukti bukannya sibuk mencabar keperibadian seseorang itu. Samada benar atau tidak emel dari Saiful itu yang dihantar ke tv3, prinsipnya orang yang bersalah mesti dibuktikan ia bersalah.

Dalam membuktikan perkara ini, terdapat pelbagai caranya. Samada mahu bawa barang bukti ataupun saksi. Namun jawapan paling tepat yang adil dalam memberi keadilan kepada penuduh dan mangsa ialah kembali pada perundagan yang adil. Itulah perundangan Islam atau Hudud. kemukakan empat orang saksi yang mukmin.

Semestinya telah terbukti hudud sangat relevan dalam mengatasi masalah ini. Ini bukan sahaja pada istilah seperti qazaf, tetapi perlu juga pada penguatkuasaan hudud itu. Dalam erti kata lain hukuman hudud bagi tiap kesalahan yang telah ditetapkan mesti dijalankan seperti hukum pancung,rejam, sebat dan sebagainya mengikut hukum fiqh atas kesalahan yang dibuat.

Saiful mahu mubahalah dan Anwar mahu gunakan mahkamah Syariah. Kesimpulannya manusia sejauh mana akhirnya perlu kembali kepada keagungan ALLAH dan kemulian Islam. Benar kata Saiful, yang hak pasti berdiri dan yang bathil pasti jatuh. Sekarang, Saiful belum membuktikan bahawa dia ialah yang hak dan Anwar cuba menumbangkan kebathilan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan