Follow je lah..

Selasa, 25 Mac 2008

Hari Polis:Tabik Datuk

'Integriti Amalan Kita'
Demikianlah moto terbaru sekali gus memberi peransang dan meningkatkan lagi imej polis di negara kita. Polis Di Raja Malaysia seharusnya adalah satu pasukan yang disegani serta dihormati. Kecemerlangan, kecekapan , dan kemakmuran dibawa polis harus dihargai walaupun menghadapi seribu masalah setiap hari. Selamat Hari Polis yang ke 201 dan tabik 'datuk'!

Kepimpinan polis adalah kekuatan pasukan itu sendiri. Polis akan lebih cemerlang dan dihargai oleh masyarakat atas dedikasi mereka memikul amanah. Itulah integriti. Paling asas polis berupaya menolak sebarang bentuk rasuah dan salah laku. Jika keintegritian polis mampu dibeli oleh penyangak maka kucar-kacirlah negara dan imej akan tercalar. Tanpa mengira jawatan dan pangkat dalam kepolisan, mereka juga terikat dengan undang-undang negara sekalipun mereka adalah penguatkuasanya.

Rakyat menghormati polis dengan sebaiknya. Pasukan yang hebat adalah pasukan yang disegani oleh kawan dan lawan. Maka tidak wajar jika polis dicampuri urusannya oleh sesetengah pihak kerana ia umpama seakan nila setitik yang akan merosakkan susu sebelanga. Tindakan atau cubaan sebahagian 'orang politik' yang mencampuri urusan polis didapati digunakan untuk kepentingan politik mereka. Apabila perkara ini berlaku, maka perhimpunan rakyat umpamanya seperti BERSIH adalah seumpama perhimpunan haram yang cukup besar dosanya berbanding dosa merompak duit rakyat.

Polis adalah rakyat juga sepertimana kita tetapi mereka terikat dengan peraturan kepolisan. Sebagai sebuah badan Di-Raja, maka layak sebenarnya bagi polis untuk terus bebas menjaga keamanan dan tidak dibatasi dengan sempadan politik dan cengkaman orang politik. Sekarang sebaliknya pula yang berlaku apabila polis di Malaysia di kawal oleh 'menteri polis' . Natijahnya, segala gerak kerja polis akan berbau politik dan boleh menjerumus ke arah ketidak-adilan. Maka polis harus tegas dan lebih bijak sekiranya berhadapan akan situasi seperti ini.

Walaupun tenaga polis dikerahkan untuk kepentingan mereka, rakyat akan tetap menghormati polis sebagai badan yang elit selagi mana menjunjung kebenaran. Bagi rakyat, berani kerana benar dan takut kerana salah. Dengan itu, rakyat dan polis akan bersama menjaga keamanan dan kemakmuran.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan