Follow je lah..

Sabtu, 29 Mac 2008

Awas 240 Blog

Kemenangan pembangkang dalam PRU tidak dinafikan ia juga dibantu oleh saluran internet menerusi blog-blog yang kini bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Manakala Menteri Penerangan sekarang Sabery Chik dan yang terdahulu, Zam, mengiktiraf bahawa blog berjaya mempengaruhi pemikiran rakyat Malaysia amnya. Sekalipun BN mempunyai saluran media utama, tetapi media itu cukup ampuh dan kini diboikot.

Kesan ini dapat dirasai apabila saluran media perdana BN seperti RTM dan TV3 menyampaikan beberapa fakta yang tidak tepat dan tidak adil maka rakyat menolaknya. Keadaan RTM yang dahulu, kini, dan sekarang masih ditakuk lama tanpa ada reformasi kewartawanan telah memberi imej yang tidak baik kepada RTM. RTM haruslah memainkan peranan kewartawanan yang terbaik dan bukanlah menjadi media suruhan BN. Bilakah RTM ingin menjadi gah setanding dengan nama BBC, Al-Jazeera, dan banyak lagi jika tidak meledakkan reformasi kewartawanan.

Kesannya, serangan BN kepada pembangkang menerusi media ditepis keluar oleh kuasa dari internet. Alam internet yang luas seluas alam semesta menjadi medan bagi rakyat memperolehi maklumat yang seimbang. Orang yang waras sentiasa melihat baik dan buruk dan menilai manakah yang perlu diambil. Begitulah jua dalam dunia penyiaran, penonton akan mencari maklumat dan informasi dengan seimbang dari saluran media BN dan juga saluran jaringan internet seperti blog. Maka selepas itu penonton akan membuat penilaian yang manakah benar dan adil antara dua-dua sumber itu.

Blog yang terdapat dalam Malaysia ini yang kecenderungannya kepada politik terlalu banyak. Dari blog persendirian sehinggalah blog kumpulan ataupun rangkaian khas. Hasrat UMNO yang menubuhkan unit siber untuk memantau 240 blog 'pembangkang' pada waktu ini mencerminkan kegusaran mereka. Siapakah 240 blog itu? Jangan takut. Untuk mewujudkan politik sihat, blog-blog harus diberikan hak dan tidak disekat dalam era teknologi maklumat kini. Jika tujuan Unit Siber UMNO itu untuk menjawab blog yang tidak sehaluan mereka, ia dialu-alukan. Namun jika tujuannya adalah untuk meng'haram'kan blog-blog, maka UMNO harus berjaga-jaga.

Ambillah iktibar dari kekalahan. Mereka (BN) yang telah memanfaatkan media elektronik dan cetak untuk kepentingan diri sendiri telah kalah teruk. Jika mereka terus bertindak begini dan melampau lagi dengan pengharaman blog maka bertambah kalah lagi BN pada masa akan datang. Jika UMNO tidak membuat perkara keji, maka tidak mungkin di blog akan menceritakan kekejian mereka. Itulah konsepnya. Mustahil RTM akan menceritakan kekejian UMNO jika tidak tulisan di blog yang melakukannya demi memberitahu rakyat mana yang baik dan tidak baik.

'Barisan Blogger' tidak gentar dan tidak takut. Apabila datang kebenaran, maka lenyaplah kebatilan. Menyatakan kebenaran adalah tanggungjawab rakyat merdeka di sebuah negara demokrasi. Tetapi malangnya demokrasi sudah ditekan oleh UMNO dan kita tidak risau. Kerana sekarang adalah zaman kejatuhan UMNO. Keranda pun sudah siap untuk UMNO.

2 ulasan:

Azman berkata...

px

Azman berkata...

Letakkan ikon boikot utusan malaysia, download dari blog saya:

>>> azmanzainal.com/2008/05/15/icon-boycott-utusan-malaysia/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan