Follow je lah..

Jumaat, 28 Mac 2008

Keranda Siap, Kubur Disember Ini


Jika meludah ke langit pasti ludah itu akan terkena muka sendiri. Ludah beserta kahak dan darah itu terpaksa dijilat juga. Itulah perumpamaan kepada Dolah yang menerima perlantikan Ahmad Said sebagai MB Terengganu. Kononnya perlantikan MB itu tidak mengikut perlembagaan tetapi malang sekali Dolah lah yang tidak memahami perlembagaan dan masih tidak faham proses perlantikan MB bagi setiap negeri.

Setelah Yang Di-Pertuan Agong memanggil Dolah di Istana, Dolah tidak mampu untuk mempertahankan Deris menjadi MB Terengganu di hadapan Tuanku Sultan. Malah selepas sahaja Dolah mengadap Yang Di-Pertuan Agong, barulah Dolah membuat mesyuarat tergempar bersama MT UMNO yang mana dihadiri sama oleh Deris Penderhaka itu. Mesyuarat telah berjalan selama 4 jam, satu tempoh mesyuarat yang lama dan memenatkan. Perkara yang utama dibincangkan ialah penundaan tarikh pemilihan UMNO.

Seperti sudah dijangkakan, pemilihan UMNO pasti akan ditunda yang mana sepatutnya berlangsung pada pertengahan tahun ini. Inilah satu keputusan tidak waras dari orang yang tidak waras seperti mana Mat Taib yang memberitahu bahawa sekarang mereka berada dalam situasi tidak waras. Keputusan penundaan ini memberitahu kita bahawa UMNO telah memungkiri perjanjian tarikh, tidak menghormati ahlinya, dan yang paling besar ialah menanti bala lebih besar.

Apakah rasionalnya pemilihan UMNO itu ditunda? Benda baik seharusnya tidak boleh ditangguh-tangguh atau ditunda. Dalam keadaan yang parah dan berdarah, rombakan perlu dilakukan. Jika tidak, ini mungkin untuk UMNO mencari cangkul dan menggali kubur sendiri untuk dikebumikan pada bulan Disember. Sementara menantikan bulan Disember, UMNO akan menempuh lebih banyak polemik, huru-hara, dan ancaman. Ini kerana UMNO tidak dilihat mampu menyejukkan keadaan sebaliknya keadaan bertambah parah demi hari dan demi hari. Jelas, UMNO yang pada awalnya kehilangan beberapa buah negeri dalam PRU dan kalah teruk, sehinggalah sekarang menderhaka pula kepada Agong.

Mesyuarat MT UMNO selama 4 jam itu juga di dapati tidak membincangkan penderhakaan mereka kepada Agong. Tiada kenyataan selepas mesyuarat itu yang mana UMNO memohon ampun kepada Yang Di-Pertuan Agong atas penderhakaan dan perang terbuka mereka kepada institusi Istana. Inilah sejarah hitam UMNO paling besar yang tergamak menderhakai Istana kerana kepentingan mereka. Malah, Rosol(setiausaha Deris) mendedahkan bahawa mereka derhaka kerana arahan Dolah. "Kita tunggu arahan daripada Presiden. Apa saja yang presiden minta... apa yang dibuat sekarang pun adalah atas arahan Presiden".

UMNO sedang melalui waktu-waktu yang sukar. MT UMNO agak berat untuk mengungkapkan kepada Dolah agar melepaskan jawatan. Waktu yang sukar akan lebih sukar selepas ini. Serba serbi tidak kena termasuklah pemilihan kebinet, pemilhan MB, pilihanraya, pelaburan, dan sebagainya. Besi jika berkarat, dibiarkan lama akan bertambahlah karatnya. Ini adalah masa untuk ahli UMNO bersuara dan memberontak jika mahu selamatkan UMNO!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan