Follow je lah..


Ahad, 23 Mac 2008

Kesetiaan Kepada Raja

Kalau tidak ada Sultan nescaya lenyaplah melayu di dunia ini (izin ALLAH). Apabila lenyap melayu barangkali tiadalah United Malay National Organization (UMNO) ini juga. Pelik tetapi benar, organisasi ini yang kununnya memperjuangkan melayu tetapi nama organisasi pun adalah dari singkatan Bahasa Inggeris bukan Bahasa Melayu. Ditambah pula UMNO ini lah yang membantah Sultan Melayu. Melayu jenis apakah UMNO ini?

23 'Sang Biadap' yang berhasrat memulaukan majlis angkat sumpah Menteri Besar (MB) Terengganu yang dijangkakan pada waktu terdekat ini memalukan lagi kita sebagai orang melayu. Sang Biadap itu lupa kepada Rukunegara yang kedua iaitu Kesetiaan Kepada Raja dan Negara. Inilah Sang Biadap yang barangkali harus dibuang negeri oleh Sultan sebagai pengajaran kepada yang lain.

Apa ada pada Idris Jusoh itu sehinggakan 'Sang Biadap' terlalu taksub kepada Jusoh? Kita perlu mengkaji dan menyiasat kenapa mereka benar-benar ter'gila-gila'kan Idris sehingga sanggup menkhianati Sultan. Rakyat Terengganu rata-ratanya bersatu hati mendaulatkan Sultan dan menyokong keputusan Sultan. Cuma segelintir Sang Biadap itu yang degil. Rakyat telah menaikkan kain rentang di sekitar Terengganu yang bertulis kata-kata sokongan kepada Sultan (tetapi beberapa jam selepas itu ditahan polis) sebagai sokongan. Kita yakin rakyat Terengganu waras dan bijak dalam menumpahkan taat setia mereka.

Sultan bukanlah betindak mencampur tangan melebehi batasan dalam politik terutamanya berhubung pemilihan MB. Sebenarnya, Sultan telah memainkan tanggungjawab mereka dengan adil dalam memastikan MB yang dilantik adalah benar-benar layak, amanah, dan wujud hubungan baik dengan Istana. Ini jelas dalam titah Raja Nazrin, MB adalah sebagai penghubung antara pihak Istana dan rakyat. Jika orang tengah ini tidak beberapa baik dengan Istana atau dengan rakyat, maka tidak mungkin seseorang itu dapat dilantik menjadi MB. Sultan adalah berkuasa penuh dan pantang dicabar!

Marilah kita bersama-sama bertepuk tangan melihat UMNO Terengganu sedang berkelahi sesama mereka. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. Itulah akibat jika bermain kotor dalam pilihanraya. Walaupun menang, tetapi tidak berkat. Lihat pada BN peringkat pusat, walaupun menang tetapi menghadapi kemelut parah dalam parti. Lihatlah BN Perlis, walaupun menang, tetapi berebut kuasa untuk menjadi MB. Sudah tiada keberkatan pada mereka dan tiada kesepekatan.

Mengapa pada saat ini Utusan Malaysia tidak mengeluarkan berita mengatakan 'BN biadap' seperti mana yang pernah dikatakan kepada DAP di Perak? Tiada perkara yang lain melainkan menambahkan kesakitan hati apabila membaca akhbar haprak cap BN ini. Wahai Sabrey Chik, Menteri Penerangan yang baru, tukarlah editor-editor akhbar ini segera. Hati mereka sudah penuh dengan penyakit-penyakit hati.

Sekali lagi, seluruh rakyat akan sentiasa setia kepada Raja dan Negara selari dengan Rukunegara Malaysia. Rakyat Terengganu adalah rakyat Malaysia . Susah-susah, lantik sahaja Haji Hadi Awang sebagai MB kerana lebih adil. Biar kedua-duanya Idris Jusoh dan Ahmad Said tidak dapat pun jawatan MB itu dan berputih mata. Jangan jadi 'Sang Biadap' sudahlah.

2 ulasan:

Najwan Halimi berkata...

Lebih baik diangkat Idris Jusoh daripada dipimpin oleh 'syaitan' bernama Ahmad Said.

Sila ke pautan ini untuk menonton aksi hebat bakal MB Terengganu:

http://youtube.com/watch?v=uU8a3WtsAR4

Tanpa Nama berkata...

sultan tidak ada hak - sila rujuk artikel saya bertajuk - sultan perlu patuh perlembagaan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan